Fox Kids wil als Jetix marktleider blijven

Televisiezender Fox Kids heet per 13 februari Jetix. De jeugdzender grijpt de naamswijziging aan om nieuwe initiatieven te ontplooien. De zender wil marktleider in zijn segment blijven. Zo denkt Jetix aan een nieuwe zender voor tieners, een tijdschrift en aan digitale televisie. Ook is de naamswijziging volgens directeur R. Boogaard een mooie gelegenheid om de strijd aan te gaan met concurrent Nickelodeon, de zender die met de tekenfilmserie Sponge Bob veel kijkers trekt.

Dat was naar zijn zeggen niet de inzet, want het moederbedrijf in de Verenigde Staten zette de eerste stappen voor een nieuwe naam al twee jaar geleden. De naamsverandering is een wereldwijd proces.

Jetix staat volgens de directie voor actie, avontuur en humor. De naam betekent officieel niets. Fox Kids kon er niet voor kiezen de eigen naam te behouden en moest mee in het wereldwijde avontuur. ,,De tijd is daar”, zei Boogaard. Hij doet geen mededelingen over de financiële aspecten.

De kijkers krijgen op Jetix nieuwe afleveringen te zien van bestaande series als Totally Spies, Lizzie McGuire en Shin Chan. Maar ook begint de zender met nieuwe programma’s, zoals een eigen Nederlandse soap Hot-news.tv. Dat paradepaardje moet gaan concurreren met Sponge Bob, zegt de directeur. Sinds kort zendt Jetix De Ochtendshow uit. Daarin mogen kinderen – elke week wordt een klas uitgenodigd – bekende Nederlanders met hun hoofd in vla duwen. Ook treden artiesten op en doen kinderen spelletjes. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten