Televisie � la carte en live voetbal zijn de twee pijlers onder de televisiestrategie van Versatel. Dat blijkt uit een gesprek van het Financieele Dagblad met bestuursvoorzitter Raj Raithatha van het datacommunicatiebedrijf dat onlangs de live-rechten won voor de komende drie seizoenen eredivisievoetbal.
‘Wat heeft een kabelabonnee aan honderd zenders als hij zelf niet een programma kan bekijken op een tijdstip dat hem het beste schikt’, vraagt de topman zich af. Versatel gebruikt de interactieve mogelijkheden van het internet om kijkers te laten kijken wanneer zij willen. Daarmee gaat het bedrijf verder dan KPN en grote kabelexploitanten zoals UPC en Casema. Zij bieden ook digitale televisie aan met keuzekanalen maar geen tv � la carte op programmaniveau.
Raithatha denkt dat abonnees bereid zijn om ‘euro 1 � euro 2′ extra te betalen per tv-programma. Voetbalwedstrijden krijgen een onbekend hoger prijskaartje per duel. Versatel verzendt de programma’s vanuit een soort centrale digitale bibliotheek. Het bedrijf overlegt daarover met omroepen.
Met het basispakket – telefonie, internet en tv – ontvangt een fan bovendien de live wedstrijden van zijn favoriete club. De overgrote rest van het voetbalaanbod wordt onderverdeeld in pluspakketten. Daaronder bevindt zich een voetballiefhebberpakket met live voetbal op pay per view basis en een premiumpakket met alle wedstrijden live.
De Versatel-topman voorziet dat omroeporganisaties door de technologische vernieuwingen een vergelijkbare aanpassingsslag moeten maken als bijvoorbeeld de muziekindustrie. Die zag door de opkomst van internet haar omzet dramatisch inzakken, omdat klanten zelf muziek gingen downloaden.[FinancieeleDagblad/Radio.NL]