Oplage AD blijft dalen

De oplage van de tweede krant van Nederland, het AD, is in het vierde kwartaal van vorig jaar opnieuw gedaald. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het HOI, instituut voor mediametingen. Verspreidde het AD begin vorig jaar nog ruim 480 duizend exemplaren, eind van het jaar was dit aantal gedaald naar 477.329. De oplage van De Telegraaf, het grootste dagblad, daalde in het laatste kwartaal ook, een kleine 25 duizend exemplaren ten opzichte van de zomermaanden.

Ten opzichte van vorig jaar groeide de ‘krant van wakker Nederland’ wel. De totaal verspreide oplage, inclusief de gratis weggegeven exemplaren, steeg van 699 duizend naar 703.500 stuks.

Het derde dagblad van Nederland, de Volkskrant, bleef in het laatste kwartaal schommelen rond de 269 duizend. Vergeleken met het begin van vorig jaar is de oplage van deze krant echter wel flink afgenomen. In het eerste kwartaal van 2007 verspreidde de Volkskrant nog ruim 280 duizend exemplaren.

De oplagen van de gratis dagbladen blijven unaniem stijgen. Spits klom naar 452 duizend stuks, ten opzichte van 424 duizend in het laatste kwartaal in 2006. Daarmee blijft de krant kleiner dan concurrent Metro, dat in dezelfde periode een oplage had van 538.500. De Pers steeg van een kleine 461 duizend in het derde kwartaal naar 491 duizend aan het eind van het jaar. Dag, de jongste en kleinste van de gratis dagbladen, sluit de hekken met 400.604; zestigduizend meer dan een kwartaal eerder. [Novum/Radio.NL]