UPC beboet voor agressieve verkoopmethode

UPC Nederland heeft een boete van ruim driehonderdduizend euro gehad voor de manier waarop het bedrijf vorig jaar digitale televisie verkocht. Dat meldt de Consumentenautoriteit donderdag. Het kabelbedrijf kreeg zeven boetes, oplopend tot in totaal 303 duizend euro. UPC verkocht tussen januari en april vorig jaar digitale visie via telemarketinggesprekken. Consumenten kregen niet te horen dat het gesprek een commercieel doel had.

Ook stuurde UPC zijn klanten ongevraagd een mediabox, waarmee digitale tv ontvangen kan worden. Die was weliswaar gratis, maar later bleken deze klanten vast te zitten aan een abonnement. Verder kregen consumenten die hadden aangegeven niet geïnteresseerd te zijn toch meerdere keren een bezorger aan de deur.

UPC had consumenten expliciet toestemming moeten vragen voordat de mediabox werd aangeboden, stelt de Consumentenautoriteit. Ook had het bedrijf duidelijk moeten maken dat consumenten de overeenkomst binnen zeven dagen konden ontbinden. Informatie was misleidend en incompleet.

Het bedrijf liet donderdag weten dat de fouten erkend zijn en dat het ervan geleerd heeft. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten