Nieuwe eigenaar Virgin Radio: “terug naar hoogtijdagen”

Als het aan de nieuwe eigenaar ligt, wordt Virgin Radio weer net zo succesvol als een kleine tien jaar geleden. Dit ondanks dat de naam Virgin Radio hoogstwaarschijnlijk gaat verdwijnen, zo verklaart Clive Dickens, programmaleider van Absolute Radio tegenover ‘The Guardian’. Hij is dan ook belast met de ontwikkeling van het ‘nieuwe’ station.

Begin deze week werd bekend dat de Scottish Media Group (SMG) Virgin Radio voor 67,4 miljoen euro verkoopt aan Times Infotainment Media Limited (TIML). Het station wordt echter naamloos verkocht. Het ‘merk’ Virgin is namelijk eigendom van zakenman Richard Branson. De nieuwe eigenaar van het station heeft echter nog de optie om de naam Virgin Radio nog twee jaar te gebruiken voor 10 miljoen euro. De kans dat dit gaat gebeuren lijkt echter klein.

TIML wil namelijk niet alleen een ‘sterk’ radiostation neerzetten, maar ook op multimediaal vlak flink gaan uitbouwen. Om de naam Virgin hiervoor te blijven/gaan gebruiken levert hierbij meer belemmering op dan voordeel. Dit omdat steeds weer onderhandeld dient te worden over het gebruik van de naam. Daarom zal een nieuwe naam voor de zender bedacht worden, die komend najaar ingevoerd gaat worden. Hiervoor zal bijna 19 miljoen euro geïnvesteerd gaan worden. Inmiddels heeft marketingbureau Albion de opdracht gekregen om de lancering op te zetten. Eerder was dit bedrijf al verantwoordelijk voor de succesvolle lancering van het fruitdrank ‘Smoothies’.

Als het aan Cleve Dickens ligt, gaat het nieuwe station terug naar de hoogtijdagen van een kleine 10 jaar geleden. Samen met zijn collega’s van Absolute Radio, Donnach O’Driscoll en Adrian Robinson, zal hij het nieuwe station gaan opzetten en exploiteren voor TIML.

Acht jaar geleden trok Virgin Radio, dat landelijk via de middengolf, DAB en in Londen via FM te ontvangen is, nog ruim 4,2 miljoen luisteraars per week. In de loop der jaren is dit gedaald naar 2,4 miljoen. Eén van de grote publiekstrekkers was destijds ochtendjock Chris Evans, maar die zit tegenwoordig bij BBC Radio 2. Volgens Dickens heeft Virgin Radio nu ook genoeg talenten in huis, zoals Christian O’Connell, Geoff Lloyd en JK & Joel. Zij zullen dan ook een belangrijke rol gaan spelen op het nieuwe station.

Daarnaast zal het nieuwe station gewoon een pop-rockstation blijven, al is het alleen al omdat dit volgens de uitzendlicentie verplicht is. Wel bestaat de kans dat de digitale radiostations, Virgin Radio Classic Rock en Virgin Xtreme, flink op de schop gaan. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar eventuele uitbreiding van het digitale aanbod.

Volgens Dickens was marketing het grote probleem van de dalende luistercijfers van Virgin Radio. Hij is van mening dat luisteraars er aan herinnerd moeten blijven worden, waarom ze naar het station moeten (blijven) luisteren. Dit gebeurde de afgelopen jaren te weinig.

Ondertussen is ook bekend geworden dat Richard Huntingford nog tot september zal aanblijven als Non-executive chairman bij Virgin Radio. Hij heeft zijn contract met drie maanden verlengd om de overdracht van het station van de SMG naar TIML te begeleiden. Huntingford werd vorig jaar zomer aangesteld om de verkoop/verzelfstandiging van Virgin Radio te begeleiden. Wat hij na september gaat doen is nog onduidelijk. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten