De nieuwe programmering van Radio 1 gaat al op 25 augustus in. Het NOS Radio 1-Journaal wordt ’s ochtends een half uur langer en komt tussen de middag met twee korte edities binnen een nieuw lunchprogramma (waarschijnlijk NCRV). De KRO zet in op een actualiteitenmagazine in de ochtend. VPRO en EO gaan allebei een dagelijks programma maken. Maar het vooral de inhoud van de programma’s die wijzigt, zegt zendermanager Laurens Borst. ‘De luisteraar staat centraal’.
De nieuws- en sportzender Radio 1 maakt zware tijden door. Terwijl de kleine, commerciële concurrent BNR langzaam maar zeker luisteraars wint, daalt het luistertijdaandeel van Radio 1. Het probleem zit ‘m vooral in het (niet) doorluisteren. Om acht uur ’s ochtends zit een echte piek in het aantal luisteraars van Radio 1, daarna gaat het mis. Zendermanager Laurens Borst bevestigt dat het luistertijdaandeel in vier jaar tijd is gedaald van 9 procent naar 7,3 procent luistertijdaandeel (LTA). Daarmee is Radio 1 nog altijd een reus in vergelijking tot BNR (nog geen procent), ‘maar het is wel een aanzienlijke daling,’ aldus Borst. Voor hem reden om een paar maanden geleden alle betrokken omroepen om de tafel te gaan en een model op te zetten voor de toekomst. Lees verder
Tv-ploeg
Een 27-jarige Nijmegenaar heeft zaterdag in het centrum van zijn stad een cameraman en een regisseur in het gezicht geslagen. De twee maakten voor een televisieprogramma opnames van een bekeuring, die de Nijmegenaar kreeg omdat hij fietste in voetgangersgebied. De televisieploeg volgde een medewerker van het bureau Toezicht, aldus de politie zondag. Die betrapte de Nijmegenaar op fietsen in verboden gebied. Hoewel de fietser meermalen duidelijk maakte dat hij niet gefilmd wilde worden, ging de cameraman toch door. Daarop haalde fietser uit. Zowel de tv-ploeg als de fietser hebben aangifte gedaan. Lees verder
EK
Tegen de populariteit van de EK-live streams moet de Wimbledon-player van NET 5 het ruimschoots afleggen. Maar met 60.000 opgevraagde streams zijn ze bij NET 5 erg tevreden met het resultaat. “In de loop van het toernooi verwachten we ook nog een groei te zien.” Vijf dagen nadat het Wimbledon-spektakel van start ging, bereikt de speciaal voor Wimbledon in het leven geroepen site dagelijks tussen de 15 en 20 duizend unieke bezoekers. Lees verder
Uitweg
NOS Studio Sport wil verslaggever Bert Maalderink niet kwijt. Een woordvoerster van de NOS meldde zaterdag dat Maalderink na een gesprek met Maarten Nooter, hoofdredacteur Studo Sport, aangeeft dat hij weer ‘moet wennen aan het idee om toch bij de NOS te blijven’. Volgens de NOS praten beide partijen de komende tijd verder. Maalderink stuurde onlangs zijn ontslagbrief omdat hij zich tijdens zijn werk bij het EK Voetbal in Zwitserland en Oostenrijk onvoldoende gesteund voelde door de NOS. Lees verder
Reclamvrij
Met ingang van 1 januari worden de Franse publieke zenders na acht uur vrij van reclame. Vanaf 2011 zal alle reclame geweerd worden. En in de toekomst is het de president die de hoogste baas van de France Télévisions – de publieke omroep – benoemt. Die twee maatregelen werden woensdag kort na elkaar bekend gemaakt. Dat France 2, 3, 4, 5 en de overzeese zender France O reclamevrij zouden worden,was al eerder aangekondigd. Na een terloopse mededeling van president Sarkozy in januari ging een commissie aan de slag, die deze week haar rapport presenteerde. De financiële onderbouwing wekte de meeste nieuwsgierigheid. De gederfde inkomsten moeten worden gecompenseerd uit een belasting van 0,9 procent die wordt opgelegd aan leveranciers van nieuwe media als mobiele telefonie en internet. Ook de reclame-inkomsten van commerciële zenders worden zwaarder belast. Daarnaast wordt een bezuiniging van 150 miljoen euro opgelegd, die vooral France 3 treft. De dertien regionale redacties van die zender worden tot zeven teruggebracht. Lees verder
Radio
De nieuwe programmering van Radio 1 gaat al op 25 augustus in. Het NOS Radio 1-Journaal wordt ’s ochtends een half uur langer en komt tussen de middag met twee korte edities binnen een nieuw lunchprogramma (waarschijnlijk NCRV). De KRO zet in op een actualiteitenmagazine in de ochtend. VPRO en EO gaan allebei een dagelijks programma maken. Maar het vooral de inhoud van de programma’s die wijzigt, zegt zendermanager Laurens Borst. ‘De luisteraar staat centraal’. De nieuws- en sportzender Radio 1 maakt zware tijden door. Terwijl de kleine, commerciële concurrent BNR langzaam maar zeker luisteraars wint, daalt het luistertijdaandeel van Radio 1. Het probleem zit ‘m vooral in het (niet) doorluisteren. Om acht uur ’s ochtends zit een echte piek in het aantal luisteraars van Radio 1, daarna gaat het mis. Zendermanager Laurens Borst bevestigt dat het luistertijdaandeel in vier jaar tijd is gedaald van 9 procent naar 7,3 procent luistertijdaandeel (LTA). Daarmee is Radio 1 nog altijd een reus in vergelijking tot BNR (nog geen procent), ‘maar het is wel een aanzienlijke daling,’ aldus Borst. Voor hem reden om een paar maanden geleden alle betrokken omroepen om de tafel te gaan en een model op te zetten voor de toekomst. Lees verder