20 Jaar Sky Radio (deel 4): Grote veranderingen

Sky Radio bestaat dit jaar precies 20 jaar. Gestart als kabelstation in 1988 groeide de non-stop zender langzaam uit tot de populairste zender van Nederland. In de afgelopen 20 jaar heeft Sky Radio een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de Nederlandse radio. Radio.NL blikt daarom terug op 20 jaar Sky Radio. Vandaag deel 4: Grote veranderingen.

Meer muziek
Sinds de frequentieverdeling in 2003 is het marktaandeel van Sky Radio flink gedaald. Dit kwam doordat RTL Nederland met RTL FM de aanval had ingezet op de non-stop zender. Sky Radio reageerde hier begin 2006 op door de slogan van RTL FM bijna letterlijk te kopiëren. RTL’s ‘Meer muziekvariatie’ werd op Sky Radio ‘Meer muziek, meer variatie’. Ook werd de muziekgarantie, waarbij tussen 9 en 17 uur geen enkele plaat herhaald werd, schaamteloos gekopieerd. Om het één en ander kracht bij te zetten werd Tanja Jess als tweede stationvoice aangesteld naast Bart van Gogh.

Begin 2006 vonden er ook achter de schermen grote veranderingen plaats bij Sky Radio. Het station werd, samen met broertjes Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio Hessen, door NewsCorp verkocht aan een consortium geleid door de Telegraaf Media Groep.

Sky presents RTL FM
Na een periode van tegenslagen leek er halverwege 2006 toch een lichtpuntje te komen voor Sky Radio. De rechter besloot dat concurrent RTL FM zijn frequenties in moest leveren, waardoor het station afstevende op een stille dood op de kabel. Hierdoor zouden mogelijk in heel Nederland frequenties vrij komen op de kabel. Om nieuwe concurrentie tegen te houden besloot Sky Radio hier een stokje voor te steken door zogenaamd het programma van RTL FM te gaan verzorgen voor RTL Nederland.

Ondanks dat RTL FM uit de ether verdween wist Sky Radio hier nauwelijks van te profiteren, want het marktaandeel steeg amper. Alleen met kerst leek hier verandering in te komen. Traditiegetrouw scoort Sky Radio rond de feestdagen erg goed door de grote hoeveelheid aan kersthits. In 2006 besloot Sky Radio hier handig op in te springen door op de kabelfrequenties opeens ‘RTL FM presents Sky Radio The Christmas Station’ door te geven: non-stop kersthits. Hierdoor rukte Sky Radio nipt op van de derde naar de tweede plaats. Na de kerstdagen kon Nederland kennis maken met een nieuw hitstation op de frequenties van RTL FM: TMF Radio, een spin-off van de populaire televisiezender onder jongeren en een samenwerking met TMF eigenaar MTV.

Veranderingen
Na de kerstdagen ging de daling van het marktaandeel van Sky Radio gestaag door. Begin 2008 besloot het station om ingrijpende wijzigingen door te voeren bij het station. Zo werd de muziekgarantie overboord gezet en werd de slogan gewijzigd in ‘Music that makes you feel good’. Daarnaast werd er flink gesleuteld aan het muziekformat en kwam er een fris nieuw jinglepakket. Ook moest stationvoice Bart van Gogh na jarenlang trouwe dienst wijken voor Kas van Iersel.

BOB
In de zomer van 2008 kwam er een einde aan het buitenlandse avontuur van Sky Radio onder de eigen naam. In Hessen verdween het kwakkelende Sky Radio uit de ether en werd het vervangen door de pop-rockzender ‘BOB’. Dit was overigens mede het gevolg van de verkoop van 49% van Sky Radio Hessen aan Regiocast. Ook in eigen land kwamen er veranderingen, want Tanja Jess besloot op te stappen als stationvoice bij Sky Radio, om een programma te gaan maken op 100%NL. Zij werd vervangen door Marlayne Sahupala. Ondertussen maakte MTV ook nog eens bekend te overwegen om uit het project TMF Radio te stappen.

En het slechte nieuws bleef zich opstapelen, want Ton Lathouwers, de oprichter van Sky Radio, besloot na 20 jaar op te stappen. Hij is al het derde directielid binnen een jaar dat Sky Radio verlaat.

Jubileum
Ondanks de vele tegenslagen van de afgelopen jaren bestaat Sky Radio dit jaar wel al 20 jaar. En daarbij mag het station best met trots terugkijken wat het de afgelopen twee decennia heeft bereikt. Sky Radio is namelijk één van de weinige stations waarbij non-stop muziek goed scoort. Veel radioconsultants uit het buitenland begrijpen niets van dat een non-stop muziekstation zo succesvol kan zijn. Maar ook in Nederland werd door de concurrentie regelmatig smalend gereageerd op Sky Radio. Veronica FM en Radio 538 hebben allebei regelmatig Sky Radio op de hak genomen in hun vormgeving, en vrijwel iedereen in het mediawereldje maakt wel eens een grap over de beruchte ‘DJ Free’.

De hoogtijdagen van Sky Radio, waarbij marktaandelen van 15% werden behaald, mogen dan wel voorbij zijn, maar desondanks voldoet het station nog steeds aan een behoefte van vele Nederlands. Wekelijks trekt Sky Radio namelijk nog steeds ruim 2,8 miljoen luisteraars en staat het marktaandeel op 9%. Veel radiostation in Nederland kunnen hier alleen maar van dromen.

Podcast
Dit artikel is ook als podcast te downloaden. Voeg radio.nl/podcast toe aan uw programma en luister mee. De podcast met ‘zeer veel’ leuke fragmenten en jingles is ook hier (handmatig) te downloaden. [RS/Radio.NL]