De overheid moet een verbod instellen op alcoholreclame via radio en televisie en in de bioscoop. Een oproep daartoe doet de Stichting Alcoholpreventie (Stap) dinsdag. Volgens de stichting beïnvloedt reclame het alcoholgebruik van jongeren. Stap schrijft dat uit onderzoek blijkt dat de behoefte te gaan drinken wordt versterkt door reclame. “Jongeren die meer tv kijken en meer reclames zien, drinken ook meer.” Vorig jaar werden bijna vijftienduizend reclamespotjes op tv uitgezonden. Dit zijn gemiddeld veertig spotjes per dag. Bijna de helft hiervan werd voor 21.00 uur uitgezonden.
De belangenorganisatie wil een verbod, omdat zelfregulering niet zou werken. In Nederland mag de alcoholindustrie zelf bepalen welke reclame wordt uitgezonden. Uit eigen onderzoek blijkt volgens Stap dat zelfregulering niet effectief is. Jongeren worden dagelijks met alcoholreclame geconfronteerd ‘die ze aantrekkelijk vinden. Een verbod zou wel effectief zijn. “Een totaal verbod op alcoholreclame zou het maandelijks alcoholgebruik onder jongeren met een kwart doen afnemen.”
De stichting heeft de oproep gedaan aan de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid. Deze week debatteert de Kamer met minster van Volksgezondheid Hans Hoogervorst (VVD) over de begroting voor dit jaar. Stap hoopt dat de Kamerleden zich hard maken voor een reclameverbod. [Novum/Radio.NL]