Alcohol reclame op radio/tv tot 21.00 uur verboden

Nederlandse bierbrouwerijen hebben in een brief aan de Tweede Kamer kanttekeningen geplaatst bij enkele beleidsvoornemens uit het coalitieakkoord. Het gaat om het voorstel reclame voor alcoholhoudende dranken op radio en televisie tot 21.00 uur te verbieden en de accijns te verhogen.

Volgens het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK), de belangenorganisatie van de Nederlandse brouwerijen, schaden een reclameverbod en de accijnsverhoging de bedrijfstak. De middelen hebben, zo stelt het CBK in zijn brief, bovendien nauwelijks effect op alcoholmisbruik.

Onderzoek naar reclamecampagnes
De brouwers zijn wel voorstander van reclamecampagnes tegen drinken onder de 16 jaar, de Bob-campagne en voorlichting over de rol van alcohol. Zij stellen daarom voor om eerst een wetenschappelijk onderzoek te verrichten naar het verband tussen reclame en toenemende alcoholconsumptie, voordat een reclameverbod wordt afgekondigd. Daarnaast bepleiten ze jongeren onder de zestien jaar die alcohol kopen strafbaar te stellen.

Verder zou een accijnsverhoging volgens het CBK een marktverstorend effect hebben in de grensstreken. In twintig EU-landen is de bieraccijns lager dan in Nederland. Het prijsverschil met omringende landen zou na een bieraccijnsverhoging in Nederland verder toenemen. Eerder protesteerde de belangenvereniging van adverteerders tegen de voorgenomen inperking van alcoholreclames. [Radio.NL /Novum]

Gerelateerde berichten