Headlines uit de krant: dinsdag 8 mei

De koper van Endemol is waarschijnlijk in de tweede helft van mei bekend. Dat zei een bron dichtbij de overname desgevraagd op maandag. Deze week sluit de tweede biedingsronde voor de potentiële kopers. Endemol staat sinds begin maart in de etalage. Telefónica, die 75 procent van de aandelen van de producent van onder meer Big Brother in handen heeft, wil al een tijd van het bedrijf af. De verwachte verkoopwaarde is minimaal 3 miljard euro.

Cyrte Investments, waarvan John de Mol grootaandeelhouder is, biedt samen met het Italiaanse Mediaset op de productiemaatschappij. Een andere mogelijke bieder is het voormalig Endemol-bestuurslid Tom Barnicoat. Hij wordt gesteund door investeringsmaatschappij Apax en Stéphane Courbit, hoofd van de Franse tak van Endemol. Verder denken verschillende media dat miljardair Bernard Arnault, topman van het Franse luxewarenconcern LVMH Louis Vuitton Moët Hennessy, Endemol wil hebben. In april gaf het Mexicaanse Televisa aan interesse te hebben in de productiemaatschappij. Lees verder

Concertzender
De Concertzender heet sinds kort Radio 6. Het nieuwe publieke station is voor luisteraars die iets anders willen dan ‘voorgeprogrammeerde radio’. Een reservaat voor beschermde diersoorten. Daar doet Radio 6 aan denken wanneer je de programmering bekijkt van het station dat volgens de eigen slogan ‘jazz, world and beyond’ biedt. Programma’s die op andere publieke stations zijn wegbezuinigd of niet meer in het format pasten, hebben emplooi gevonden op het nieuwe radiostation dat sinds kort in de lucht is. Het cultureel-literaire programma De Avonden is er bijvoorbeeld te horen, evenals het NPS-muziekprogramma Supplement. Beide programma’s werden in 2006 slachtoffer van de herprofilering van de publieke radiozenders. VPRO-programmamaker Wim Brands is als eindredacteur verantwoordelijk voor de culturele en informatieve programma’s. „Aan het einde van 2005 werd aan de Concertzender, de VPRO en de NPS gevraagd om eens te gaan nadenken over intensieve samenwerking. Na verloop van tijd sloten ook KRO en Omroep Max zich aan. Ik vind dat we iets heel bijzonders voor elkaar hebben gekregen. Radio 6 is een station dat programma’s maakt voor een publiek dat niet zo van voorgeprogrammeerde radio houdt. Een station waar ruimte is om verhalen te vertellen, waar geïmproviseerd mag worden en waar gasten de gelegenheid krijgen om uit te praten.” Lees verder

DAG
Morgen starten PCM Uitgevers en KPN de gezamenlijke crossmediale nieuwsvoorziening DAG. DAG moet een krant worden, een internetsite, een mobiele nieuwsdienst. Ook zal DAG haar content via kanalen van anderen (waaronder de NS-treinen) beschikbaar stellen. Planet Multimedia sprak met Joris van Heukelom (38) directeur contentstrategie bij KPN en directeur crossmedia bij DAG. “DAG is vooral een crossmultimediaal nieuwsconcept. We brengen nieuws dat via alle mogelijke kanalen wordt verspreid: of het nu de (gratis) krant DAG is, onze website, mobiele toepassingen of via andere uitingen. Het is onderdeel van onze strategie vanaf den beginne crossmediaal te opereren.” Lees verder

Ncrv
Prinses Irene gaat meewerken aan een nieuwe reeks van de NCRV-televisie, De Wereldboom. De programmamakers gaan ervan uit dat nieuwe Nederlanders pas echt kunnen integreren als ze zich thuis kunnen voelen, ook in onze natuur. In iedere aflevering staat telkens een nieuwe Nederlander uit een ander land centraal. In elke editie vertelt prinses Irene van Lippe-Biesterfeld ,,vanuit haar betrokkenheid bij de natuur, over heimwee, over je thuisvoelen en het belang van het behoud van je eigen identiteit”, aldus de NCRV. Lees verder

TV
Ongeveer 90 procent van de Amerikaanse kinderen onder de twee jaar kijkt regelmatig tv, dvd’s en video’s. Bij de baby’s tot drie maanden gaat het om 40 procent. Dat maakten onderzoekers van de Universiteit van Washington maandag bekend. Zij spreken over een veel groter aantal dan verwacht. De kinderen tot drie maanden kijken gemiddeld minder dan een uur per dag. Op 2-jarige leeftijd is die tijd al gestegen naar ruim 1,5 uur dagelijks. Amerikaanse kinderartsen vinden dat kinderen onder de twee jaar helemaal geen televisie zouden moeten kijken. Lees verder

Hilversum
Als de gemeente meewerkt krijgt de directe omgeving van het Mediapark in Hilversum binnenkort een Mies Bouwman-allee, een Willem Duys-vijver en een, jawel, Joost den Draaijer-rotonde. Het voorstel wordt maandag ingediend bij burgemeester Ernst Bakker door een comité van mensen die nauw betrokken zijn bij Hilversum en het Mediapark. Het comité wil op deze manier nog tijdens hun leven een eerbetoon brengen aan deze drie belangrijke namen uit de radio- en televisiewereld. Het is de bedoeling dat de toegangsweg naar het Mediapark wordt vernoemd naar tv-presentatrice en programmamaakster Mies Bouwman. Het betreft het gedeelte van de huidige Lage Naarderweg tussen de voor het Mediapark gelegen rotonde en de gemeentegrens bij de stoplichten Crailoo. Aan het eind van deze Mies Bouwmanallee zal in de nabije toekomst een tweede ingang van het Mediapark komen. Deze ingang moet het adres Mies Boumanallee 1 krijgen. Lees verder

Televisiekijkcijfers
Het televisiekijkgedrag van bezoekers van kroegen, restaurants, winkels en kantoren wordt vanaf dit najaar in kaart gebracht door Nielsen Media, in de Verenigde Staten dé belangrijkste partij op het gebied van kijkcijfermetingen. De metingen beperken zich voorlopig tot de Verenigde Staten. Al enige tijd gingen er geruchten dat Nielsen Media Research haar kijkcijferonderzoek zou uitbreiden met metingen naar het aantal kijkers van televisieprogramma’s op niet-privé locaties. Met de metingen wil Nielsen onder meer adverteerders inzicht geven in het effect van narrowcasting. Nielsen deed eerder al onderzoek naar het bereik van een tv-schermennetwerk in twee Amerikaanse supermarktketens. De in september te starten metingen moeten nu structureel inzicht verschaffen over het aantal mensen dat buitenshuis televisieprogramma’s en commercials ziet. Lees verder

Televisiezender
Cameraploegen zijn nooit op tijd bij snel ontluikend nieuws en omroepen brengen het nieuws zelden op het moment dat het daadwerkelijk plaatsvindt. Maar als het publiek de filmer en zender wordt, kan het nieuws in potentie sneller en vanuit meer perspectieven in beeld komen, dankzij nieuwe technologieën in mobiele communicatie in combinatie met specialistische websites. Lees verder

Tv
Onderzoek toont aan dat bijna de helft van de Europeanen die over een breedbandverbinding beschikt hun pc gebruikt om televisie te kijken. De Fransen lopen hierbij voorop. Zelf bepalen wanneer je welk programma kunt zien. Dat lijkt het succes te zijn achter het feit dat steeds meer mensen hun computer gebruiken om televisie te kijken. Een onderzoek van Motorola toont aan dat inmiddels 45% van de breedbandbezitters in Europa regelmatig op deze manier zijn of haar favoriete programma’s bekijkt. Met name in Franktijk is deze manier van kijken zeer populair. Lees verder

BNN
Ze holt van filmset naar tv-opname en vliegt tussendoor de wereld over voor een nieuw tv-programma bij Llink. De hectiek is niet bepaald bevorderlijk voor een scherp brein, beseft Katja Schuurman. Dat heeft de actrice/presentatrice onder meer geleerd tijdens de opnames voor het nieuwe BNN-programma Get smarter in a week. Lees verder

Vloekje
De verruwing van de taal op de Nederlandse televisie neemt nog steeds toe. Vorig jaar waren er ongeveer 112.000 vloeken, scheldwoorden en verwensingen te horen. Dat is ongeveer 13 procent meer dan in 2005. Op de publieke zender BNN zijn de meeste grove taaluitingen te horen, maar de commerciële stations als geheel hebben de koppositie die ze in 2005 aan de publieken moesten laten, weer overgenomen. Dat blijkt uit de Vloekmonitor die TNS NIPO elk jaar in opdracht van de Bond tegen het Vloeken uitvoert. Lees verder