Kamer roept op tot advertentieboycot Gouden Kooi

Een Kamermeerderheid vindt dat adverteerders geen reclametijd meer moeten kopen rondom het Tien-programma De Gouden Kooi. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie, gesteund door de SP, de SGP en Groen Links roepen adverteerders op tot een boycot van het realityprogramma. “Adverteerders brengen hun handel aan de man over de rug van kwetsbare mensen die voor dat programma moedwillig worden geëxploiteerd”, stelt CDA-kamerlid Joop Atsma maandag in het AD.

Kandidaten die meedoen aan De Gouden Kooi, dat gemiddeld een half miljoen kijkers trekt, zitten opgesloten in een riante villa in Eemnes. Wie dat het langst volhoudt, krijgt het peperdure landgoed cadeau. Onlangs verliet een van de bewoners de luxueuze woning omdat hij de pesterijen in het huis meer dan zat was. Vooral het gedrag van bewoner Jaap, die zichzelf Mister Terror noemt, werd de 25-jarige Eric te veel. Jaap gooide onder meer paardenstront over Eric en jutte de anderen zo op, dat Eric valselijk werd beschuldigd van diefstal.

Tien-woordvoerder Maarten van Rooijen denkt niet dat adverteerders zich iets zullen aantrekken van de oproep tot een boycot van de show, die 15 procent marktaandeel scoort in de doelgroep van 20 tot 49 jaar. “Ik denk dat adverteerders dat belangrijker vinden.”Hij spreekt ook tegen dat het programma een pestshow is. “Het is een soap met echte mensen. Daarin horen ruzie, bedrog en heftige emoties. Pesten is geen voorwaarde of regel, maar is niet verboden.”

De Gouden Kooi naar RTL5
Onlangs is er door de programmamakers wel een boetebeleid ingevoerd. Bij elke overtreding moeten de deelnemers duizend euro inleveren van de tienduizend euro borg die zij betaald hebben. Nu Tien is overgenomen door RTL, verhuist de show in augustus naar RTL 5. Deze zender heeft al aangekondigd het programma te zullen aanpassen. Details daarover zijn niet bekendgemaakt.

Gerelateerde berichten