Headlines uit de krant: woensdag 4 juli (2)

Het CDA wil dat de Algemene Rekenkamer onderzoek doet bij de publieke omroepen om na te gaan of zij door het Rijk beschikbaar gesteld geld goed besteden. In de begroting van dit jaar is er 586 miljoen euro gereserveerd voor de publieke omroepen. Het CDA juicht dat toe, maar Tweede Kamerlid Frans de Nerée wil wel dat goed bekeken wordt of er sprake is van rechtmatige en doelmatige besteding.

Hij kwam dinsdag met zijn voorstel in het debat over de voorjaarsnota, de stand van de begroting, met minister Wouter Bos (Financiën). Lees verder

Weer
Met PP’, neemt hij de telefoon op. Of soms ook met: ‘Piet P.’ Nederlands populairste weerman is er een van weinig opsmuk. Terwijl andere televisiesterren zich door ‘de make-up’ laten vertroetelen, heeft Piet Paulusma geen schmink nodig. Vlak voor de dagelijkse uitzending trekt hij een spijkerjack over zijn polo aan, waarna hij zelf naar de cameraman op locatie rijdt en uit zijn hoofd de voorspelling doet. Hij doet de regie er een beetje bij. ‘Als jullie met die speedboot daar varen, hebben we een mooi beeld op de achtergrond. Nee, meer naar de pier. Anders sta ik zelf in de weg.’ Lees verder

AM
Over enkele weken start de zender GrootNieuws Radio op de middengolf. De zender neemt de frequentie 1008 kHz over van Radio 10 Gold (Talpa). Het is een initiatief van GrootNieuwsMedia (De Dorpsbode bv) dat in handen is van F.W. de Groot uit Goudriaan. GrootNieuws Radio brengt aanvankelijk religieus getinte muziek op de middengolf, waarna in december een ‘volwaardige programmering’ volgt. GrootNIeuws Radio zal uitzenden met 200 kiloWatt. Het radiostation zal zich met name richten op nieuws dat relevant is in christelijke kring, en daarnaast opiniërende, informatieve en muzikale programma’s uitzenden. Lees verder

RaboSporttv
De Rabobank gaat tijdens de Tour de France met een eigen team online videoreportages maken. Ook komt de bank met een serie widgets voor de browser. De widgets tonen tournieuws, foto’s, tourflitsen en het etappe- en koersverloop. De video’s die een door de bank ingehuurd TV-team gaan maken, zijn te zien op het begin dit jaar gelanceerde online tv-kanaal Rabo Sport.tv. Vorig jaar experimenteerde de bank al met video tijdens de tour. Toen werden de aangeboden video’s in totaal 350.000 keer bekeken. Lees verder

Parool
Barbara van Beukering, nu nog chef van Volkskrant Magazine, wordt de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Dat meldden bronnen binnen de krant. Dinsdag werd zij voorgedragen door de selectiecommissie, donderdag wordt de redactie gevraagd haar kandidatuur te ondersteunen. Van Beukering is de opvolger van Erik van Gruijthuijsen, die in maart dit jaar hoofdredacteur/directeur werd van ANP Nieuws. Lees verder

Volkskrant
Het Oplage Instituut kwam vandaag met kwartaalcijfers van de dagbladen. Over vrijwel de gehele linie moeten de gedrukte kranten inleveren. Alleen Trouw en Metro en in mindere mate nrc.next zien een aanwas van abonnees. En en ander blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal 2007 van het Het Oplage Instituut. De Volkskrant zag de afgelopen drie maanden de oplage dalen met bijna 7.000, tot ruim 280.000 eind maart 2007. Echter, met de elektronische versie kwamen er 7.000 betalende lezers bij, tot een totaal van 35.700 weblezers. Lees verder

Rob
LiveShop, dat thuiswinkelprogramma’s op de buis brengt, wil niet meer verder met Martijn van den Bergh. De presentator raakte onlangs in opspraak toen hij door Rob de Nijs gemaakte foto’s van het vervuilde huis van Belinda Meuldijk had doorgespeeld aan weekblad Privé. Lees verder

Tensen
Ex-Tien-presentatrice Caroline Tensen weet nog niet op welke zender haar succesvolle programma 1 tegen 100 volgend seizoen is te zien. Dit weekeinde suggereerde RTL-baas Fons van Westerloo dat Tensen de overstap naar de NCRV zal maken, maar dat is volgens Tensen zelf niet het geval, zo verklaarde ze maandag in Hilversum. Lees verder

EO-leden
Het kijkgedrag van EO-leden verschilde vorig jaar “niet zo heel veel” van dat van andere tv-kijkers. Dat constateert directeur Henk Hagoort van de Evangelische Omroep in het jaarverslag over 2006. “De meeste EO-leden keken gewoon naar Nederland 1. Want daar was het ene gezellige programma nog niet afgelopen of het tweede volgde al”, zo blikt Hagoort terug. Hij wil daar “helemaal niet narrig” over doen, maar ziet het als een ontwikkeling die past in deze tijd. “De trend dat televisie wordt beschouwd als een gezellig, amuserend medium, zie je ook in onze achterban terug.” Lees verder

Gerelateerde berichten