Reorganisatie bij BNR Nieuwsradio en FD

Als gevolg van een krimpende Nederlandse advertentiemarkt zal de FD Mediagroep, waar Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio onderdeel van zijn, een bezuiniging en reorganisatie doorvoeren in 2009. De bezuiniging (t.o.v. 2008 een kleine 10% van het totale kostenniveau) kenmerkt zich door besparingen op inkopen, terugbrengen van budgetten voor marketing en reductie van het aantal personeelsleden.

Algemeen directeur Jacques Kuyf: “Eigenlijk doen we niets verkeerd. De oplage van het Financieele Dagblad was begin 2009 ruim 7% hoger dan een jaar eerder. De luistercijfers van BNR Nieuwsradio zijn nog nooit zo hoog geweest (ruim 550.000 luisteraars en een marktaandeel van 0.75 %) en met onze websites zijn we met ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand, leidend in de zakelijke markt.

Uitgangspunt bij de reductie van kosten en personeel is dat we de kwaliteit van onze uitgaven en de relevantie voor de ondernemende mens niet willen aantasten. Immers, we groeien in bereik maar zijn als gevolg van de krimpende advertentiemarkt genoodzaakt om ons kostenniveau omlaag te brengen en daarmee de toekomst van de FD Mediagroep te bestendigen. Wij zijn op dit moment in gesprek met de ondernemingsraad en de bonden over een sociaal plan. Wij verwachten daar binnenkort overeenstemming over te bereiken. Het streven is om per eind 2009 het aantal personeelsleden terug te brengen met 18% tot 223 fte’s. Als gevolg van ondermeer vervroegde uittreding, arbeidstijdverkorting, afloop van tijdelijke dienstverbanden, reductie van inhuur tijdelijk personeel verwachten we het grootste deel van onze bezuinigingsdoelstellingen te halen. Gedwongen ontslagen kunnen niet geheel worden uitgesloten.” [Radiowereld.NL]