Mediabestedingen radio en tv stijgen in 2008

De netto mediabestedingen zijn in 2008 met 0,1% gedaald tot ruim € 6,1 miljard. Halverwege het jaar namen de bestedingen nog met 3,8% toe, maar de invloed van de kredietcrisis in het vierde kwartaal van 2008 heeft uiteindelijk tot een trendbreuk geleid in de ontwikkeling van de netto mediabestedingen. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen 2008 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De persmedia zagen de netto advertentie-inkomsten teruglopen met 4,2%. Dit werd veroorzaakt door een daling van de netto mediabestedingen in Vak- en managementbladen (-9,5%), Dagbladen (-5,8) en Publiekstijdschriften (-2,2%). Alleen Huis-aan-huisbladen wisten binnen persmedia nog een groei te realiseren (0,5%).

Radio en tv stijgen
De netto mediabestedingen binnen Televisie stegen 0,5% in 2008. Voor het eerst in de historie zijn de netto mediabestedingen aan televisie groter dan aan dagbladen. Radio wist ook een groei te realiseren en kwam uit op 1,6%. Het mediumtype Bioscoop steeg met 1,9% ten opzichte van 2007, hierdoor kwam het totaal voor audiovisuele media uit op 0,7%.

De grootste stijging kwam voor rekening van Internet met een groei van 8,8%. De netto mediabestedingen aan abri’s kwamen voor 2008 uit op een daling van 7,9%, de enige categorie binnen Out of home die geen groei wist te noteren. Vervoer steeg met 20,7%, billboards met 9,3% en overig met 2,9% waarmee het mediumtype Out of home op een daling van 0,7% uitkomt. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten