De Persgroep nv mag een meerderheidsbelang nemen in PCM Holding bv, onder de voorwaarde dat de landelijke dagbladen NRC Handelsblad en nrc.next worden verkocht. Dat heeft de NMa besloten. Het Belgische mediabedrijf De Persgroep heeft een meerderheidsbelang in het dagblad Het Parool. PCM is onder andere uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, de Volkskrant, Trouw, en geeft samen met Wegener het AD uit.
Op 3 maart van dit jaar maakten beide bedrijven bekend een principeovereenkomst te hebben getekend. Dit hield in dat PCM nieuwe aandelen zou plaatsen met een omvang van EUR100 miljoen in ruil waarvoor De Persgroep een belang van 51% zou krijgen in PCM.
De Persgroep zou volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zonder verkoop van NRC Handelsblad en nrc.next een hoog gezamenlijk marktaandeel krijgen op de lezersmarkt voor lokale en regionale dagbladen in de regio Amsterdam, omdat Het Parool en het merendeel van de landelijke dagbladen in e e n hand zouden komen.
Met het afstoten van zowel NRC Handelsblad als nrc.next wordt het bezwaar van de NMa weggenomen dat De Persgroep de prijs van Het Parool in de regio Amsterdam winstgevend zou kunnen verhogen.
De NMa ziet op het gebied van het aanbieden van advertentieruimte, waarop De Persgroep en PCM beide eveneens actief zijn, geen mededingingsprobleem als gevolg van de overname van PCM door De Persgroep. PCM wil op korte termijn de aandelen van Wegener in het AD overnemen en daarmee uitsluitende zeggenschap krijgen over het AD. Dit voornemen is op 8 mei 2009 bij de NMa gemeld en wordt op dit moment beoordeeld. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]