Omroepen zouden zich meer moeten gedragen als maatschappelijke ondernemingen. Ze moeten daarvoor bijvoorbeeld meer ruimte krijgen om programma’s te laten sponsoren. Dat stelt het Wetenschappelijk Instituut van het CDA in een rapport over de toekomst van de publieke omroep.
Het rapport wordt woensdag aangeboden aan CDA-fractievoorzitter Verhagen. Sponsoring van programma’s is nu alleen toegestaan bij culturele programma’s, sportevenementen en ,,ideële” programma-onderdelen. De CDA-wetenschappers stellen dan ook dat de wettelijke bevoegdheden moeten worden uitgebreid.
Een meer onafhankelijke positie ten opzichte van de overheid is voor omroepen noodzakelijk om hun positie in de samenleving, die na de ontzuiling onder druk staat, te versterken.Ze zouden vanuit een eigen maatschappelijke visie op zoek moeten gaan naar een eigen achterban, aldus het rapport. Wel staan voor de CDA’ers nog steeds pluriformiteit en de wensen van de kijker centraal. Om omroepen meer vrijheid te geven, moet ook de macht van de huidige Raad van Bestuur van de publieke omroep worden verkleind.
De christen-democraten willen bovendien de invloed van de kijkers vergroten. Een van de manieren is volgens hen om de ledenaantallen van omroepen niet alleen bepalend te laten zijn voor de toetreding in het publieke bestel, maar ook voor de hoeveelheid zendtijd. Een ander voorstel van het instituut is het instellen van een zogenoemd debutantennet. Op dit net kunnen nieuwe omroepen uitzendingen verzorgen om op die manier voldoende leden te kunnen werven om in het publieke bestel te mogen.[Planet/Radio.NL]