De laatste aflevering van de komische serie Friends hield donderdagavond 51,1 miljoen Amerikanen aan de buis gekluisterd. Dat is de voorlopige uitkomst van kijkcijferonderzoeken. Het programma haalde een marktaandeel van 53 procent.
Daarmee is de finale van Friends het op een na best bekeken programma dit jaar. De finale van de NFL, de Super Bowl, trok op 1 februari bijna 90 miljoen kijkers. Overigens was het donderdag niet de best bekeken aflevering van de populaire serie. In januari 2000 keken 52,9 miljoen Amerikanen naar Friends, toen een aflevering geprogrammeerd stond na de Super Bowl.
Het afscheid van Friends haalde het overigens lang niet bij dat van de komedie Seinfeld in 1998. Daarnaar keken 76 miljoen mensen. Financieel won Friends het wel van Seinfeld. Dertig seconden reclamezendtijd kostte donderdagavond 2 miljoen dollar, een recordbedrag voor een ‘sitcom’. Het ook in Nederland zeer populaire Friends was een van de best bekeken Amerikaanse televisieseries. Televisiestation NBC maakte in tien jaar tijd 236 afleveringen. De acteurs groeiden in die periode uit tot megasterren, met daarbij horende topsalarissen. Ze toucheerden de laatste paar seizoenen elk een miljoen dollar per aflevering.
Overigens zal Friends-acteur Matt LeBlanc dit najaar alweer op de Amerikaanse televisie te zien zijn. Zijn personage, Joey, krijgt bij NBC een eigen serie. [Antenne2/Radio.NL]