Kabelexploitant UPC begint voorjaar 2005 een offensief om in heel Europa abonnees van het gewone pakket tv-zenders versneld aan de digitale betaaltelevisie te krijgen. Amsterdam is de eerste stad waar het concern digitale decoders gaat leveren die waarschijnlijk voor acht euro per maand een basispakket van tientallen digitale zenders weergeven.
UPC beloofde eind jaren negentig al tegen het jaar 2000 met deze decoders te komen. Door falende technologie van Microsoft en andere technische tegenslagen is het vijf jaar later geworden. Door de prijs van de decoders bijna te halveren ten opzichte van het huidige digitale abonnement van vijf15 euro per maand wil de kabelexploitant een enorme versnelling bewerkstelligen in de overstap naar digitale tv. Kabelmaatschappij Essent biedt al een soortgelijk pakket aan voor negen euro per maand.
”De consument is er rijp voor en de huidige technologie is na jaren van ontwikkeling stabiel geworden,” zegt woordvoerder Mark Zellenrath. Officieel moet het kabelbedrijf het besluit voor een miljoenenverslindende Europese marketingcampagne nog nemen, maar in de markt wordt ervan uitgegaan dat de digitale veldslag in mei 2005 losbarst.
UPC wordt in de strijd om de consument op de hielen gezeten door de snel oprukkende satellietschotel en Digitenne. Het tijdstip van introductie hangt deels af van de onderhandelingen die UPC voert met de leveranciers van digitale tv-kanalen. Het kabelbedrijf gaat naast een basispakket van tientallen zenders aparte extra pakketten verkopen. Zellenrath wil niet rechtstreeks bevestigen dat met SBS en andere commerciële zenders wordt onderhandeld over doorgifte van zijn programma’s. [Parool/Radio.NL]