RTL baas Zeiler: Wij willen niet van radio af

Gerhard Zeiler, CEO van de RTL Group, wil niet van de radioactiviteiten in Nederland af. Hij volgt daarmee de lijn van Fons van Westerloo, die aangaf RTL FM niet te willen verkopen tenzij iemand een extreem bedrag op tafel wilde leggen.

Zeiler heeft dit in een interview met Adformatie gezegd. “In Nederland hebben we sinds vorig jaar twee sterke frequenties. Het doel is daarvan binnen enkele jaren een winstgevende operatie binnen RTL/HMG te maken”. De radiotak van de Holland Media Groep / RTL Nederland heeft op dit moment te kampen met verliezen. Deze zijn, mede door de introductie van RTL FM, het afgelopen boekjaar fors toegenomen tot vijf miljoen euro, exclusief rente, belastingen en afschrijvingen. RTL heeft onlangs het format van RTL FM omgegooid en ook Yorin FM gaat waarschijnlijk op de schop. Recentelijk heeft het bedrijf Rob Stenders en Robert Jensen aangetrokken om de programmering van Yorin te versterken.

Op de geruchten over een mogelijke verkoop van de Nederlandse radioactiviteiten van het concern reageert Zeiler: “Waarom hebben we die frequenties dan verworven? [Dus het antwoord op de vraag of we de radioactiviteiten willen verkopen is het antwoord:] Nee. Maar als er iemand langskomt die er een obsceen bedrag voor wil neertellen … Eigenlijk moet ik dit niet zeggen, omdat het alweer tot de verkeerde conclusies kan leiden”.

De speculaties dat het vertrek van de vorige topman van RTL Nederland, Dick van der Graaf, zou zijn ingegeven door ergernis van het Luxemburgse hoofdkantoor op de focus van Van der Graaf op lange-termijns issues doet Zeiler resoluut van de hand. Er was wel ontevredenheid over de hoeveelheid aan ‘non-core activiteiten’ van het Nederlandse filiaal. Hierbij wordt vooral gedoeld op de lobby tegen de publieke omroep die Van der Graaf had opgestart. Hij wilde hiermee de ‘oneigenlijke concurrentie’ van de Nederlandse publieke omroepen een halt toe roepen.

“Wat is onze core business? Onze core business is niet lobbyen in Burssel om de positie van de publieke omroep aan te pakken. Onze core business is de beste programma’s maken, die op de beste manier verkopen en daarmee winst genereren. (…) Ons rendement is opgekrikt: dat is onze core business. Nu dat op orde is, kunnen we ons met andere zaken bezig gaan houden. Hoezo lobbyen? Lobbyen is geen business model. Ons business model is: zeer winstgevende tv-activiteiten, een zeer winstgevende diversificatieoperatie en een zeer winstgevende radio-operatie (nog niet in Nederland ­ red.) Daarom hebben we Van Westerloo ingehuurd. Wij zijn broadcaster, geen lobbyist”, aldus Zeiler.

Zeiler reageert ook nog op een vraag over de mogelijke opkomst van de Personal Video Recorder (PVR), waaronder de TiVo apparatuur uit de Verenigde Staten. Met een PVR kan de consument een programma digitaal opnemen terwijl er een ander programma wordt bekeken. Het is daarmee mogelijk om delen van een uitzending door te spoelen (bijvoorbeeld reclameblokken). Op de vraag of RTL vreest voor de opkomst van de TiVo antwoord Zeiler: “Nee, dat niet, maar we volgen de ontwikkelingen wel op de voet. Ik weet wel dat het zich minder snel ontwikkelt dan menigeen denkt en dat niemand begrijpt wat TiVo is. Zo lang 60 procent van de bevolking zijn huidige videorecorder niet weet te bedienen, valt er niet zo veel te vrezen”. [MvD / Adformatie]

Gerelateerde berichten