Headlines uit de krant: maandag 27 juni

De publieke-omroepverenigingen moeten in 2008 als ‘creatieve ondernemers’ programma’s gaan maken en onderling concurreren met opiniërende, culturele en educatieve programma’s. De omroepen worden aangestuurd door één overkoepelende raad van bestuur, die zowel geld als zendtijd verdeelt. Dat staat in het kabinetsvoorstel over de toekomst van de publieke omroep dat staatssecretaris Van der Laan (Cultuur, D66) gisteren presenteerde.

De plannen moeten inspelen op de ontwikkeling van digitale media. Omroepen zijn voor hun programmering in het nieuwe voorstel niet meer afhankelijk van een zender of netcoördinator, maar kunnen eventueel een themakanaal inrichten of juist op internet programma’s aanbieden. ,,De kijker beslist,” aldus Van der Laan. In werkelijkheid beslist de aan te stellen raad van bestuur welk programma zendtijd krijgt op één van de netten. Bij afwijzing kunnen omroepen hun programma’s verkopen aan bijvoorbeeld commerciële zenders. Lees verder

NOVA
Ziedend is Carel Kuyl, hoofdredacteur van NOVA. ‘De politiek rekent af met de publieke omroep. Dit is Roemenië onder Ceausescu. Het zou lachwekkend zijn als het niet zo’n schande is.’ Vandaag behandelt de ministerraad het akkoord over de omroep. Dat werd deze week na lang touwtrekken tussen CDA, VVD en D66 bereikt. Donderdag zetten de fracties de puntjes op de i. Lees verder

Omroep
De omroepen mogen vanaf 2008 commerciële activiteiten ontplooien, bijvoorbeeld via het aanbieden van tijdschriften of eigen thema-kanalen. Voorwaarde is dat ze hun publieke activiteiten in een aparte onderneming onderbrengen. Dit blijkt uit de toekomstvisie op de publieke omroep, die het kabinet vrijdag heeft gepresenteerd. Staatssecretaris Medy van der Laan van Media vindt het logisch de omroepen commerciële ruimte te geven nu hun publieke taak wordt teruggeschroefd. Ze moeten vooral het maatschappelijk debat aanzwengelen en programma’s maken voor hun eigen achterban. Het wordt verboden met belastinggeld ‘pretentieloos amusement’ te maken. De drie netten blijven voorlopig bestaan, net als de STER-reclame. Lees verder

Publiek
Mocht de NCRV besluiten Swiebertje weer in productie te nemen en de publieke omroep weigert het programma, dan kan de NCRV het programma straks aan een commerciële zender aanbieden. Omroepverenigingen worden daarmee commerciële productiehuizen. Staatssecretaris Medy van der Laan wil dat omroepverenigingen ’creatieve ondernemers’ worden. Ze zei dit gisteren bij de presentatie van de toekomstvisie op de publieke omroep. Eerder lekte al uit dat de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 daarover een akkoord hadden bereikt. Lees verder

NPS
De NPS wordt opgeheven en de publieke omroepen gaan met elkaar concurreren om programma’s uitgezonden te krijgen. Hiermee kondigt staatssecretaris Van der Laan van Media vrijdag haar toekomstvisie aan op de publieke omroep na 2008. Nu de NPS, met ruim driehonderd medewerkers, wordt opgeheven is onduidelijk of programma’s als NOVA, Zembla en Buitenhof overeind blijven. De NPS-programma’s als Sesamstraat en Klokhuis blijven bestaan, omdat de staatssecretaris daarvoor budgetgaranties heeft bedongen. Andere omroepen kunnen die programma’s maken. Lees verder

NIO
De Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) gaat als tweede islamitische zendgemachtigde zendtijd vullen die bestemd is voor religieuze en levensbeschouwelijke stromingen. Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), heeft de NIO daarvoor opgericht. Dat heeft secretaris N. Joemman vrijdag laten weten. De NIO komt naast de Nederlandse Moslim Omroep, die programma’s maakt namens de Nederlandse Moslim Raad (NMR). Het Commissariaat voor de Media besloot in april bij hoge uitzondering af te wijken van het uitgangspunt dat per kerkelijke of geestelijke hoofdstroming slechts één organisatie zendtijd krijgt. Lees verder

Autoradio
De kwaliteit van door de fabrikant ingebouwde radio/cd-spelers in auto’s laat nogal eens te wensen over. Dat blijkt uit een test van het Algemeen Dagblad in samenwerking met het tijdschrift Hifi en Video Test. Werd de autoradio vroeger vooral los als accessoire gekocht, tegenwoordig hebben veel auto’s een vanaf de fabriek in het dashboard geïntegreerd audiosysteem. De keuze van de geluidsinstallatie wordt dan niet langer bepaald door de koper, maar door de autofabrikant. In veel auto’s is het technisch niet of nauwelijks nog mogelijk om een zelf gekochte radio te monteren. Dus ben je afhankelijk van wat de autofabrikant meent dat goed voor je is. Voordeel van de in het dashboard geïntegreerde radio/cd-speler is dat hij nauwelijks interessant is voor dieven. Bovendien lenen de geïntegreerde systemen zich heel makkelijk voor een veilige bediening vanaf het stuur. Lees verder

Swiebertje
Mocht de NCRV besluiten Swiebertje weer in productie te nemen en de publieke omroep weigert het programma, dan kan de NCRV het programma straks aan een commerciële zender aanbieden. Omroepverenigingen worden daarmee commerciële productiehuizen.
Staatssecretaris Medy van der Laan wil dat omroepverenigingen ’creatieve ondernemers’ worden. Ze zei dit gisteren bij de presentatie van de toekomstvisie op de publieke omroep. Eerder lekte al uit dat de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 daarover een akkoord hadden bereikt. Lees verder

Omroep
De publieke-omroepverenigingen moeten in 2008 als ‘creatieve ondernemers’ programma’s gaan maken en onderling concurreren met opiniërende, culturele en educatieve programma’s. De omroepen worden aangestuurd door één overkoepelende raad van bestuur, die zowel geld als zendtijd verdeelt. Dat staat in het kabinetsvoorstel over de toekomst van de publieke omroep dat staatssecretaris Van der Laan (Cultuur, D66) gisteren presenteerde.
De plannen moeten inspelen op de ontwikkeling van digitale media. Omroepen zijn voor hun programmering in het nieuwe voorstel niet meer afhankelijk van een zender of netcoördinator, maar kunnen eventueel een themakanaal inrichten of juist op internet programma’s aanbieden. ,,De kijker beslist,” aldus Van der Laan. In werkelijkheid beslist de aan te stellen raad van bestuur welk programma zendtijd krijgt op één van de netten. Bij afwijzing kunnen omroepen hun programma’s verkopen aan bijvoorbeeld commerciële zenders. Lees verder

Overheidtv
Zonder tussenkomst van journalisten moet de overheid via een gespecialiseerd tv-kanaal overheidsinformatie gaan uitzenden. Daarnaast moet de overheid via een zogeheten ‘informatieautoriteit’ voeling houden met de samenleving. Dit is nodig om het vertrouwen in de regering te versterken. Lees verder

Publieke omroep
Nederland krijgt vanaf 2008 een ondernemende publieke omroep die alert inspeelt op het veranderende mediagebruik van kijkers en luisteraars in de 21e eeuw. De organisatie wordt aangestuurd door de Raad van Bestuur die zowel geld als zendtijd verdeelt. De omroepverenigingen profileren zich met opiniërende programma’s. Hiervoor krijgen ze een vast budget (50% van het huidige eigen budget) en een uitzendgarantie. Omroepen kunnen ook programma’s over cultuur en educatie maken maar daarbij gaan ze om opdrachten van de Raad van Bestuur concurreren, onderling én met externe producenten. Nieuw is ook dat ze straks eigen inkomsten kunnen verwerven met commerciële activiteiten. Het kabinet daagt hiermee omroepen uit tot creatief ondernemerschap en stimuleert ook een optimale prijs/kwaliteitsverhouding. Dat staat in ‘Met het oog op morgen…..’, de visie op de publieke omroep vanaf 2008 die staatssecretaris Medy van der Laan vandaag namens het kabinet heeft gepresenteerd. Lees verder

NPS
De NPS wordt opgeheven en de publieke omroepen gaan met elkaar concurreren om programma’s uitgezonden te krijgen. Hiermee kondigt staatssecretaris Van der Laan van Media vrijdag haar toekomstvisie aan op de publieke omroep na 2008. Nu de NPS, met ruim driehonderd medewerkers, wordt opgeheven is onduidelijk of programma’s als NOVA, Zembla en Buitenhof overeind blijven. De NPS-programma’s als Sesamstraat en Klokhuis blijven bestaan, omdat de staatssecretaris daarvoor budgetgaranties heeft bedongen. Andere omroepen kunnen die programma’s maken. Lees verder

MTV
Joris van Heukelom, bij MTV verantwoordelijk voor content en marketing, verlaat de zender voor een nieuwe functie bij productiebedrijf D&D Producties. Van Heukelom zal bij D&D Producties een nieuw creatief team leiden. Doel is om met de programma’s meer aansluiting te krijgen bij de wensen van adverteerders. Lees verder

Omroep
Het zijn de dagen van de grote doorbraken in politiek Den Haag. In korte tijd werden knopen doorgehakt in moeilijke dossiers als de arbeidsongeschiktheid, de ziektekostenverzekeringen en, vrijdag, de toekomst van de publieke omroep. Net als bij de andere twee onderwerpen, valt ook op het akkoord over de publieke omroep het nodige af te dingen. Zoals overigens altijd bij producten van compromissenpolitiek. Maar voorop dient te staan de constatering dat het kabinet-Balkenende nog steeds voldoende interne cohesie heeft om slepende discussies tot een (goed) einde te brengen. Centraal in het omroepakkoord staat de poging van het kabinet om de omroepverenigingen te dwingen te doen waarvoor ze oorspronkelijk in het leven zijn geroepen: programma’s maken voor specifiek hun eigen achterban. De omroepverenigingen moeten zorgen voor profilering op de publieke netten en de motor van het maatschappelijk debat. Lees verder