Column: De toekomst van de lokale omroep (3)

Ieder publiek radiostation heeft te maken met de beperkingen die de Mediawet stelt aan het verkopen van reclamezendtijd. Commerciële stations hebben hierin meer vrijheid en kunnen daardoor makkelijker inkomsten uit reclame halen. Voor publieke lokale radiostations komt hier nog eens bij dat er vaak niemand is die op pad kan gaan om adverteerders binnen te halen.

Meestal zijn er wel een paar bedrijven die de omroep financieel willen ondersteunen maar dan vaak meer als donateur in ruil voor wat reclame of sponsoring. Er is dan niet echt een adverteerder-reclamemedium relatie zoals die er wel is tussen bijvoorbeeld een krant en een bedrijf wat daarin adverteert. Het heeft min of meer het karakter van liefdadigheid en dit is nou juist waar de lokale omroep vanaf moet om als volwaardig en effectief reclamemedium te worden beschouwd. Dat dit zeker wel mogelijk is bewijst de groep lokale omroepen die een goede omzet halen uit de lokale reclamemarkt. Lees verder

Gerelateerde berichten