Sinds vorige week is het Vlaamse radiostation 4FM geheel in het nieuw gestoken. Het station pakte uit met een aangepast format, nieuwe jingles, een nieuw logo en een nieuwe programmering.
Naast het nieuwe jinglepakket, dat oorspronkelijk gemaakt werd voor WNIC in Detroit, is het aangepaste format de opvallendste wijziging. 4FM heeft namelijk afscheid genomen van het “80’s format” en draait nu “alleen de grootste hits”. Dat komt er op neer dat de hits uit de jaren ’80 nu ook vermengd worden met een flink aantal hits uit de jaren ’90 en de beste hits van nu zoals Maroon 5 en Kylie Minogue. Het station is daarmee wat dichter tegen concurrent Q-Music aangekropen.
In januari werden de eerste veranderingen bij 4FM al zichtbaar nadat Talpa Radio het station eind vorig jaar overnam. Het percentage gesproken woord werd fors teruggebracht en dat leidde ertoe dat ochtendjock Michel Follet het station verliet. Tim Tuboville werd tijdelijke vervanger van Follet in de ochtend, maar inmiddels heeft Truus Druyts definitief het blok tussen 6 en 10 uur overgenomen.
En daarmee is zowel de ochtend- als avondspits geheel in handen gekomen van vrouwen, want sinds kort presenteert Liesbeth Bernolet de uren tussen 15 en 19 uur. Bernolet volgde een radio-opleiding aan het RITS. Het eindwerk dat ze aan het RITS schreef, “Hoe overleef ik de eenentwintigste eeuw”, werd in 2003 genomineerd voor de Nederlandse RVU-prijs. Sindsdien werkte Bernolet bij onder andere TV Brussel, VT4, FM Brussel en Klara.
Afgelopen vrijdag heeft 4FM ook haar nieuwe logo gepresenteerd. In het nieuwe logo zijn nu ook de hoofdfrequenties 103.4 en 104.1 FM verwerkt. Wanneer de website van 4FM aangepast zal worden aan de nieuwe stijl is nog niet bekend.
Ook wordt op dit moment hard gewerkt aan een optimalisering van het zendernetwerk van 4FM. [R.S./Radio.NL]