KPN denkt er over om de TiVo in Nederland te gaan introduceren. Dat meldt Adformatie. De TiVo is een digitale ontvanger met ingebouwde harde schijf en intelligente software, welke het mogelijk maakt om reclameblokken over te slaan. Of de introductie ook daadwerkelijk een feit gaat worden is nog onduidelijk, omdat de bestaande TV-zenders niet blij zijn met de TiVo.
Uit onderzoek blijkt dat TiVo bezitters regelmatig reclameblokken overslaan of deels doorspoelen, waardoor de TiVo een mogelijke bedreiging is voor de bestaande stations die van reclame leven.
In de Verenigde Staten is de TiVo jaren geleden al geïntroduceerd. Onder druk van de TV-stations is daar de doorspoeloptie echter beperkt; het is mogelijk om in stappen van 30 seconden door te spoelen in een opname. Dit is gedaan om te voorkomen dat consumenten massaal volledige reclameblokken in een programma overslaan.
Adverteerders wijzen voorlopig vooral op de uitdagingen die de TiVo biedt. Zou moeten adverteerders hun commercials interessanter maken, waardoor consumenten minder geneigd zijn om reclameblokken over te slaan. TV-stations beginnen daarnaast steeds meer te experimenteren met andere vormen van reclame, waaronder non-spot advertising en split-screen reclame. Dat laatste ligt in Nederland moeilijk gezien de beperkingen die de Mediawet stelt aan reclame. [MvD / Radio.NL]