De Stichting Ideële Reclame (SIRE) gaat op keiharde manier jongeren wijzen op de gevolgen van een verminking door vuurwerk voor hun verdere leven.
Met de grootscheepse landelijke vuurwerkcampagne laat SIRE dit jaar niet slechts tieners zien die aan het stunten met vuurwerk een stompje of een verbrand gezicht overhielden, maar vooral hoe ernstige verminkingen het verdere sociale leven van jongeren bepalen.
“Het leven van jongeren tussen de 13 en 19 jaar draait om twee zaken: om vrienden en vriendinnen. Met de nieuwe campagne drukken we de schoolgaande jeugd op het hart dat ze een zeer groot risico lopen om door hun eigen vrienden in de steek te worden gelaten, of dat ze moeilijker aan een meisje kunnen komen, als ze door het stunten met vuurwerk letterlijk voor hun leven zijn getekend”, zei E. Triesscheijn
van SIRE gisteren tijdens de officiële lancering van de vuurwerkcampagne in Rotterdam.
Andere insteek
Volgens de campagnemakers is voor de komende eeuwwisseling met opzet voor een andere insteek gekozen. “We vrezen dat jongeren op den duur immuun worden voor shockerende beelden van verminkte ledematen. Om die reden willen we de tieners ditmaal op een andere zwakke plek raken: het risico dat ze lopen om als vuurwerkslachtoffer buiten de boot te vallen in hun directe leefomgeving.”
Verder roept SIRE in navolging van het vorige jaar, alle ouders in ons land op om op nieuwjaarsmorgen de straten en stoepen vuurwerkvrij te maken. Deze oproep heeft als achtergrond dat ruim eenderde van alle vuurwerkongelukken zich in de vroege morgen na de jaarwisseling voordoen. Vooral veel kinderen in de leeftijd tussen 5 en 9 jaar steken niet-ontploft zwerfvuurwerk, de zogenoemde ‘weigeraars’, alsnog af. (Telegraaf)