Inspectie verbiedt reclame antirookpil

De Inspectie voor de Gezondheidszorg treedt hard op tegen geneesmiddelenfabrikant Glaxo Wellcome, die op subtiele wijze tv-reclame maakt voor de nieuwe antirookpil Zyban. Het reclamebesluit voor geneesmiddelen verbiedt het adverteren in publieksmedia met medicijnen die uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn. Tegen het bedrijf is gisteren proces-verbaal opgemaakt.

De inspectie heeft de STER en de reclameverkopers van de commerciële omroepen gesommeerd de banden met de commercials in te leveren. De spot van Glaxo haakt in op het goede voornemen van veel mensen op 1 januari te stoppen met roken. Zij krijgen het advies naar hun huisarts te gaan of te kijken op de internetsite van het bedrijf. Daarop staat informatie over Zyban.

In de commercial zelf valt de naam van het middel niet. Volgens Glaxo is de spot daarom geen reclame, maar voorlichting. De fabrikant is niet van plan zich zonder slag of stoot neer te leggen bij het oordeel van de inspectie. De commercial zou de komende weken nog 16 keer worden uitgezonden.

Minister Borst (Volksgezondheid), die meedoet aan veel acties om mensen ertoe te brengen te stoppen met roken, ergert zich al jaren aan de de farmaceutische industrie, die medicijnen steeds agressiever aan de man brengt. Glaxo Wellcome trok vorig jaar ook al de aandacht van de inspectie. Toen ging het om contracten die het bedrijf had afgesloten met apothekers om de afzet van een maagzuurremmer te stimuleren.

Zyban is een antidepressivum dat sinds twee jaar in de Verenigde Staten en Canada wordt voorgeschreven als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Van de 5,5 miljoen gebruikers is ongeveer 35 procent gestopt. Sinds begin deze maand is het middel ook in Nederland verkrijgbaar. (Algemeen Dagblad)

Gerelateerde berichten