Kijker: Sponsoring tv-programma’s minder irritant dan reclamespots

Televisiekijkers hebben minder problemen met programmasponsoring dan met reclamespotjes tussen of tijdens uitzendingen. Sponsoring bedreigt wel de geloofwaardigheid van programma’s.

Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiewetenschapper P. Neijens, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. De wetenschapper bestudeerde de reacties van 1500 Nederlanders ouder dan 16 jaar op reclames en zogenoemde non-spot advertising.

Voorbeelden van non spot-advertising zijn het drinken van een bepaald merk cola in een soapserie of het betalen van een compleet programma rond koffietijd door een levensmiddelenconcern. Volgens de wetenschapper is non spot-advertising een nieuwe trend.

De gemiddelde Nederlander voelt zich volgens Neijens voldoende in staat om de verleidingen van non spot-advertising te weerstaan. Hij maakt de onderzoeksresultaten vandaag bekend tijdens zijn oratie ‘Verleidingskunsten op het raakvlak van voorlichting, commercie en vrije publiciteit’.

Neijens signaleerde dat bijvoorbeeld de commerciële zender RTL 4 in een bepaalde week 4,5 uur aan programmasponsoring had. Dat was een kwart van de totale reclamezendtijd op deze zender. Gezien het effect op de geloofwaardigheid, raadt Neijens media-exploitanten aan zorgvuldig om te gaan met sponsoring.(Telegraaf)

Gerelateerde berichten