Kerstmuziek brengt Lite FM terug aan kop in NYC

De popzender 106.7 Lite FM (WLTW) mag zich de nieuwe marktleider van New York City noemen. Met flink wat hulp van de kerstman heeft het radiostation na vijf maanden de koppositie heroverd van (W)CBS FM 101.1. In Los Angeles staat de softpopzender KOST 103.5 nu op één.

Lite FM heeft een zwaar jaar achter de rug. Nadat de popzender van iHeartMedia jarenlang de onbetwiste nummer 1 in de Big Apple was, heeft Lite de afgelopen vijf maanden moeten buigen voor de classic hitszender CBS FM.

Maar gelukkig is het aan het eind van het jaar altijd kerstmis. En dus weet Lite zijn luistercijfers flink op te stuwen door het draaien van uitsluitend kerstmuziek. Dit jaar werd op 21 november overgestapt op muziek met veel ‘jingle bells’. Het publiek wist Lite gelijk weer te vinden, want volgens de december cijfers van Nielsen Audio schoot de popzender met 2,1%-punt omhoog naar 7,7% marktaandeel.

En wat ongelofelijk knap is, is dat deze stijging in amper twee weken tijd gerealiseerd is. De decembercijfers bevatten namelijk gegevens over de periode van 5 november tot en met 2 december. Dit komt doordat de Verenigde Staten 13 metingen per jaar kennen.

Door de forse stijging van Lite staat CBS FM nu op de tweede plaats. Het station daalde licht naar 6,9%. De hitzender Z100 (WHTZ) bleef derde en steeg naar 5,6% marktaandeel. Ook de Spaanstalige zender Mega 93 9 (WSKQ) steeg verder door naar 5,4% en blijft hierdoor vierde, op de voet gevolgd door de urbanzender WBLS 107.5 met 5,3%.

Op het kantoor van Cumulus was er maandag in elk geval geen gebak. Het radioconcern zag drie van zijn radiostations terrein verliezen. De popzender 95.5 (W)PLJ daalde met 0,4%-punt naar 2,1% en de countryzender 94.7 Nash FM (WNSH) en de talkzender 77 WABC elk met 0,3%-punt naar 1,8%. De stations staan hierdoor nog net in de top 20. Om het tij te keren voert PLJ in het nieuwe jaar al een belangrijke wijziging door bij de ochtendshow.

Bij de doelgroepen leidt Lite nu bij zowel 18 tot 49 jaar als 25 tot 54 jaar. Z100 is nu het populairst bij de groep 18 tot 34 jaar.

KOSTmis in Los Angeles
Ook in Los Angeles doet kerstmuziek het goed op de radio. KOST 103.5 steeg door drie weken uitsluitend kerstmuziek te draaien 1,8%-punt en staat hierdoor met 7,0% marktaandeel op de eerste plaats.

Overigens worden ook op de Amerikaanse radio, net als in Nederland, voornamelijk oude kersthits gedraaid. Toch werd de kersthit van de Canadese zanger Micheal Bublé, een cover van “It’s begining to look a lot like christmas”, uit 2013 door zowel KOST als Lite het meest gedraaid de afgelopen week.

Door alle kerstgekte heeft 102.7 KIIS FM marktaandeel moeten inleveren. De hitzender daalde met 0,4%-punt naar 4,9%. Zusterstation 104.3 My FM (KBIG) bleef echter status quo. De popzender van iHeartMedia blijft met 4,7% marktaandeel op de derde plaats staan.

De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) kreeg ook een plekje winst cadeau van de kerstman en staat nu met 4,5% marktaandeel op de vierde plaats. De hip-hopzender Power 106 (KPWR) completeert de top 5 met 3,9% marktaandeel.

Ook bij de doelgroepen scoort KOST goed. De softpopzender gaat aan kop bij zowel de 18 tot 49 als de 25 tot 54 jarigen. Power 106 staat voor de 11e maand op een rij op één bij de doelgroep 18 tot 34 jaar. [Radiowereld.NL]