Luistercijfers periode juli / augustus 2011 [Update1]

Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft vandaag (donderdag 29 september 2011) de meest recente luistercijfers gepubliceerd over de periode juli / augustus 2011. De rapportage is gebaseerd op een landelijke representatieve steekproef van 9.757 respondenten. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 51 minuten, dat is weer 9 minuten minder dan in de vorige periode.

Uit deze cijfers blijkt dat Radio 538 marktleider is in deze periode met een marktaandeel van 11.4%, dit was 11.7%. 3FM staat nu op een tweede plek met 8.9%, dit was afgelopen maand 9.6%. Op de derde plaats staat dit keer Radio 2 met 8.8%, dit was in de vorige periode nog 9.0%.

Stijgers: Skyradio, Radio 1, Radio 4, Radio 10 Gold, BNR Nieuwsradio, Arrow Jazz FM
Dalers: Radio 538, Radio 2, Q-music, Radio Veronica, E-power radio, 100%NL, Kink FM, Overige zenders
Gelijk: Slam FM, Radio 5, Classic FM, Arrow Claccic Rock, Radio 6,

Kijk op deze pagina voor een volledig overzicht van de afgelopen 10 jaar. De landelijke cijfers van de vorige periode staan hier. De luistercijfers van de regionale omroepen staan hier. Op donderdag 27 oktober 2011 worden weer nieuwe luistercijfers gepubliceerd in opdracht van RAB.

Zendmasten
Zoals bekend is een aantal radiostations getroffen door de branden van 15 juli 2011 in de zendmasten van Smilde en Lopik. Het FM-bereik in noord Nederland is na het instorten van de zendmast in Smilde gedeeltelijk hersteld, na de ingebruikname van een noodmast in Assen op 22 juli en aanvullende zenders op alternatieve opstelpunten. De getroffen radiostations zijn in noord Nederland opnieuw te ontvangen, zij het minder krachtig.

Het FM-bereik in midden Nederland is ook nog steeds verstoord. Het is mogelijk dat de luistercijfers zijn beïnvloed door deze incidenten. [RadioWereld.NL]

Update
Radio 538 is erg blij met de nieuwe luistercijfers ondanks de daling van 0.3%. Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur Radio 538: “Met de spitsen op vakantie, weet het team te blijven winnen! Dat bewijst hoe sterk onze club is.”

Veronica: “Het marktaandeel van Radio Veronica blijft stijgen in de doelgroep mannen 20-34 jaar! Het marktaandeel is sinds dit voorjaar alleen maar gegroeid, van 7,2% (maart-april 2011) naar 10,4% (juli-augustus 2011). Dat is een stijging van maar liefst 44%! Ook is de selectiviteit van Radio Veronica flink toegenomen op mannen 20-34 jaar: van 145 (maart-april 2011) naar 191 (juli-augustus 2011). Radio Veronica bewijst hiermee in de top te staan bij mannen 20-34 jaar!”