Talpa, het bedrijf van media-ondernemer John de Mol, gaat zijn strategie op twee fronten aanpassen. Daar hoort tevens een nieuwe topstructuur bij. Voor de internationale groei van de onderneming wordt de focus voortaan gelegd op het aangaan van internationale samenwerkingsverbanden met productiebedrijven in de belangrijke markten.
De kort geleden aangekondigde joint venture met producent Shine in Frankrijk is daarvan een voorbeeld. Daarnaast wordt de productieportefeuille in Nederland verbreed door de toevoeging van genres als Drama en Factual Entertainment.
In de top van het bedrijf blijft eigenaar John de Mol leiding geven aan de ontwikkeling en productie van nieuwe content. Daarnaast vervult hij een rol bij de internationale verkoop. Naast John de Mol als president opereert per 1 februari een driekoppige raad van bestuur met Pim Schmitz als CEO, in het bijzonder belast met strategie en nationale en internationale business development. CFO is Pieter Landman die Mark Ramakers opvolgt. Ramakers leverde een belangrijk aandeel aan de strategische heroriëntatie en verlaat nu de organisatie. Leon Schouten krijgt als COO de operationele leiding over het sterk groeiende bedrijf in Nederland en over het Talpa-aandeel in de verschillende internationale joint ventures.
John de Mol: “Het afgelopen jaar hebben wij de wereld afgezocht naar geschikte overnamekandidaten in de belangrijke TV-markten. De ervaring leert dat die er nauwelijks zijn op het niveau dat wij zoeken. Tegelijk merken we dagelijks hoe sterk we zijn in de ontwikkeling van goede eigen content voor een groot publiek. Beide ervaringen hebben geholpen bij het inzicht dat Talpa een zeer gewilde kandidaat is voor het sluiten van samenwerkingsverbanden met gevestigde partijen in de verschillende grote markten. Het belangrijkste dat wij daarbij inbrengen zijn onze formats en productie know-how, waarmee we dan gezamenlijk aan de slag gaan. Binnenkort zullen we meer van dit soort joint-ventures in een flink aantal landen aankondigen.” [Radiowereld.NL]