Make-over voor Studio Brussel in het nieuwe jaar

Studio Brussel krijgt komend voorjaar een ‘make-over’. Dit vertelt zenderbaas Jan van Biesen in de Belgische krant “De Standaard.” De alternatieve jongerenzender van de VRT krijgt niet alleen een nieuw logo, maar ook wordt de muziekmix diverser en wordt de online profilering nog belangrijker.

Make-over voor Studio Brussel in het nieuwe jaar De op stapel staande veranderingen bij Studio Brussel hebben niets te maken met tegenvallende luistercijfers, het station is de op twee na best beluisterde zender van Vlaanderen, maar meer met de tijd meegaan. “Je moet aan je dak werken als de zon schijnt”, aldus Van Biesen in De Standaard.

Onlangs nam Studio Brussel daarom al afscheid van één van haar boegbeelden. Siska Schoeters verliet na 15 jaar de zender om aan de slag te gaan bij zusterstation Radio 2.

Studio Brussel wil zich meer klaarmaken voor de toekomst die steeds meer online is, zeker bij jongeren. En daarom is voor de zomer een grote denkoefening gestart die het radiostation moet ‘heruitvinden’ met nieuwe items en nieuwe programma’s, terwijl een groot aantal vertrouwde programma’s blijft. Over een nieuwe programmering wil Van Biesen echter nog niets kwijt.

Muziekmix diverser
Naast de programmering gaat ook de muziekmix op de schop. Deze moet diverser worden. “We willen een gids zijn voor onze luisteraars, want die hebben tegenwoordig alle muziek binnen handbereik”, licht de zenderbaas toe. “Het kaf van het koren scheiden, en breed gaan: metal, hiphop en de nieuwste gitaarplaat zullen elkaar meer dan ooit afwisselen.

Studio Brussel zou qua muziek nu teveel aan de verwachtingen voldoen. Maar het station, dat eerder dit jaar 35 kaarsjes uitblies, wil geen ‘passe-partoutradio zijn die gewoon een afspeellijst afhaspelt.’ Te hopen is echter dat Studio Brussel niet in dezelfde valkuil als 3FM in Nederland trapt, waar de muziekmix enkele jaren geleden ook flink op de schop ging met kelderende luistercijfers als gevolg.

Content aanpassen op social media
Doordat social media een steeds belangrijke rol gaat spelen in de doelgroep van Studio Brussel zal ook de content daarop aangepast gaan worden. “We willen geen flauw infotainment brengen, maar ook geen nieuwszender worden zoals Radio 1”, aldus Van Biesen. “Wel willen we vaker minder evidente thema’s uitwerken. En we zullen ook vaker onderwerpen op de agenda zetten door samen te werken met de nieuwsdienst.

Het nieuwe logo van Studio Brussel moet dan ook naadloos aansluiten bij zowel radio als online. Crossmediaal, dynamisch en meer dan een sticker die ergens opgeplakt wordt.

Wanneer de VRT meer bekend gaat maken over ‘het nieuwe’ Studio Brussel is nog niet bekend. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten