NMO Luisteronderzoek week 10-2024: Qmusic is marktleider

Qmusic was in week 10 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,4%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 13,1%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 9,5%.

Foto: Pixabay

Qmusic profiteert duidelijk van de Top 500 van de 90s, die het station afgelopen week uitzond. Het marktaandeel schiet hierdoor met 1,6%-punt omhoog. Ook heeft Q met 4,3 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.

Opmerkelijk is dat juist NPO Radio 2 last heeft van de lijst van Qmusic en met ruim een procentpunt daalt. Daarentegen blijft Radio 538 stabiel, terwijl voorheen bij deze zender veelal een daling was te zien bij de themaweken van Q.

Opvallend zijn ook de winst van Sky Radio en de forse daling van NPO Radio 1 en NPO Radio 5.

Bij Kink is voor het eerst een duidelijk positief effect te zien in de luistercijfers sinds de overname van de FM-frequenties. Daarnaast lijkt het NMO het lek in de meting bij Decibel boven water te hebben, want het marktaandeel en luistertijd normaliseren hier weer na twee absurd hoge weken.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 10

Eén reactie

  1. Forse daling van NPO Radio 5 is mede oorzaak door de overvloedige aandacht van het songfestival vooral in het programma van D. Dekker niemand zit erop te wachten behalve hij zelf.
    Ze leren het nooit stijgen ze naar een jaren 60 themaweek daarna jagen ze de luisteraars weg met oeverloos gelul en jaren 80 en 90’s en nieuwe muziek bah.