NPO Radio 2 was in week 38 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,5%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,4%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 10,0%.

NPO Radio 2 blijft ruimschoots marktleider, maar ziet wel Qmusic weer iets dichterbij komen. Daarnaast heeft Q met ruim 4 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.
Radio 538 blijft stevig derde, terwijl NPO Radio 1 een flinke stap naar boven maakt. De publieke nieuws- en sportzender ziet vooral het weekbereik omhoog gaan.
Radio 10 profiteert flink van de 80s Top 810, terwijl rivaal Joe weer wat terrein verliest. Ook NPO Radio 5 ziet het marktaandeel dalen.
Opvallend is dat 100% NL in de eerste volle week Somertijd in de middag nauwelijks wint. Zusterstation Radio Veronica verliest eveneens flink marktaandeel.
Kink lijkt eindelijk te profiteren van de FM-frequenties in de Randstad en stijgt naar 1% marktaandeel. Het station komt hiermee gelijk aan Slam. Laatstgenoemde heeft wel meer dan twee keer zoveel luisteraars, maar een veel kortere luistertijd.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 38