NMO Luisteronderzoek week 41-2024: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was in week 41 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,7%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,0%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,0%.

Foto: Pixabay

NPO Radio 2 ziet het marktaandeel door de Top 90s met ruim een procentpunt omhoog schieten. Qmusic verliest ruim een half procentpunt, maar blijft met ruim vier miljoen luisteraars bereiksleider.

Verlies is er ook voor Sky Radio en NPO Radio 5.

Joe profiteert flink van de 80s Top 800 en is hierdoor nu groter dan Radio 10, dat de winst uit week 40 weer als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Het bereik van 10 stijgt wel, maar de luistertijd is afgenomen. Joe ziet juist de luistertijd stijgen.

NPO extra zenders ziet het marktaandeel stijgen door een flink toegenomen luistertijd. Onder NPO extra zenders valt onder meer NPO Sterren NL, die afgelopen week de Nederlandstalige Top 1000 uitzond.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 41