NMO Luisteronderzoek week 42-2024: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was in week 42 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,8%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,0%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,7%.

Foto: Pixabay

NPO Radio 2 ziet het effect van de Top 90s in week 41 weer verdwijnen, maar blijft wel markteider als het om marktaandeel gaat. Opvallend is dat Qmusic hierdoor geen stijging laat zien, ondanks dat het in week 41 wel daalde. Wel blijft Q met ruim 3,9 miljoen luisteraars bereikleider.

Radio 538 wint een half miljoen luisteraars en ziet hierdoor het marktaandeel flink stijgen. Nog altijd is het station bezig met de ‘538 Stemmenjacht’, waarbij luisteraars flinke geldprijzen kunnen winnen door stemmen te raden.

Ook zusterstation Sky Radio maakt een flinke sprong omhoog en nadert Qmusic nu als het om weekbereik gaat. Qua marktaandeel is de non-stopzender NPO Radio 1 weer voorbij.

Opvallend is dat Joe in de week na de 80s Top 800 nog steeds groter is dan Radio 10. 100% NL laat voor het eerst sinds de komst van Somertijd een lichte groei zien.

NPO Klassiek ziet dankzij de Klassieke Top 400 het marktaandeel bijna verdubbelen.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 42