Qmusic was in week 48 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,3%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,5%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,9%.

Ook in week 48 schudden lijstjes de rangen en standen weer flink door elkaar. Qmusic neemt de koppositie over van NPO Radio 2 dankzij de Q-top 1500. Daarnaast heeft Qmusic met ruim 4,4 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
Radio 10 ziet door de start van de Top 4000 het marktaandeel flink omhoog schieten. Zowel het weekbereik als de luistertijd gingen flink omhoog. Bij NPO Radio 5 is het effect van de Evergreen Top 1000 daarentegen weer verdwenen, waardoor het marktaandeel bijna halveert.
Bij Sky Radio zorgt de eerste week kerstmuziek al gelijk voor een stijging, wat vooral veroorzaakt wordt door een langere luistertijd. Radio Veronica profiteert flink van de Top 1000 Allertijden en zag het marktaandeel met ruim een procentpunt stijgen.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]