Dat wordt leuk vanmiddag. Om een uurtje of vier wordt bekend via de voetbalrechten heeft: Talpa of de NOS; Canal+ of Versatel. Mensen die mij een beetje kennen weten mijn persoonlijke voorkeur al lang. Inderdaad, Talpa en Versatel. Reden? Het is goed voor de onderlinge concurrentie in bepaalde sectoren als Versatel wint (daarover later meer) en het nut van het besteden van dik 30 miljoen belastingeuro’s per jaar aan voetbal (door de NOS) ontgaat mij eerlijk gezegd volledig.
Volgens de geruchten is de NOS bereid maar liefst 32 miljoen euro per jaar te betalen voor de rechten op de samenvattingen van Eredivisievoetbal. Dat is een enorme klap geld, waarmee Studio Sport ook meteen een nogal duur programma wordt op de nationale publieke zenders. In totaal 96 miljoen euro plus vele miljoenen aan productiekosten uitgeven voor een programma van nog geen twee uur per week, da’s eigenlijk gewoon schandalig.
Want (waarschuwing! Ik wordt nu ff extreem demagogisch!) dat geld had ook uitgegeven kunnen worden aan bijvoorbeeld opvang voor zwerfkinderen, een lobby van Nederland om de wereldhandel vrijer te krijgen (wat goed is voor de derde wereld), bijstandsmoeders die zonder hun schuld om in de bijstand zitten en zo zijn er nog veel meer bestemmingen voor die dik 100 miljoen te vinden. Ik zou dan ook aan de NOS voor willen stellen dat ze even naar Darfur afreizen als ze de voetbalrechten krijgen. Om daar even uit te leggen waarom zij van mening zijn dat de publieke omroep belastinggeld in moet zetten om de rechten te kopen terwijl half Sudan momenteel wordt uitgemoord, verkracht, verhongerd, gemarteld danwel linea recta uitgeroeid.
Tot zover de demagogie. Laten we het er op houden dat er nuttigere dingen gedaan kunnen worden met zoveel geld, helemaal aangezien Zalm al herhaaldelijk de bodem van de schatkist heeft mogen aanschouwen. Zie daar de reden waarom wat mij betreft John de Mol de voetbalrechten krijgt. Dan gaat er immers geen cent de schatkist uit – sterker nog; het komt er in. Wat ook De Mol mag jaarlijks natuurlijk een niet te onderschatten bak geld overmaken op girorekening 1. En da’s niet alleen vermogensbelasting; zijn nieuwe zender heeft personeel nodig (Dat is ka$$a voor Zalm) en zal natuurlijk ook de nodige omzetbelasting af moeten dragen. Daarnaast is Eredivisie voetbal eigenlijk al tot op het bot commercieel, iets wat ook op valt te maken uit de tender die de Eredivisie is gestart.
Frappant detail is overigens dat mediawaakhond CvdM recentelijk nog riep dat de tender wellicht in strijd is met de mediawet. Wie vervolgens verder kijkt ziet dat vooral de NOS ruzie gaat krijgen met het CvdM indien ze de rechten krijgen. De Mol heeft amper een probleem.
En dan Versatel. Waarom zouden die de rechten moeten krijgen? Omdat ze dan een formidabele concurrent voor KPN en de kabelmaatschappijen kunnen gaan worden. Het is al lang duidelijk dat veel telecombedrijven zich de komende jaren zullen gaan focussen op een zogenaamde Triple Play strategie. Dat wil zeggen dat ze telefonie, internet en media (radio, televisie) in een pakket aan gaan bieden. Een soort combinatiepakket dus, waarbij een klant alle diensten bij bijvoorbeeld Versatel afneemt. Om dat te kunnen doen moet je echter een zak geld achter de hand hebben en het lef hebben om de concurrentie met KPN aan te gaan.
KPN zet haar geld in ieder geval op een Triple Play strategie en ze experimenteren er zelfs al mee (zie Digitale Televisie van KPN, wat overigens gebaseerd is op Digitenne. Digitenne is bijstandsdigitaletelevisie – een volledig inferieur product ten opzichte van digitale satelliet en digitale kabel. Dat is ook de reden dat het flopt). Daarom is het noodzakelijk dat concurrenten zo snel mogelijk soortgelijke mogelijkheden gaan krijgen, om te voorkomen dat KPN een voorsprong opbouwt die niet meer ingehaald kan worden.
Enfin, Versatel wil (via het KPN netwerk, dus werk voor de OPTa) ook met Triple PLay gaan spelen. De bedoeling is om via (A)DSL telefonie, internet en televisie de huiskamer in te krijgen. Vanuit de telefooncentrale gaan de signalen dan het glasvezelnetwerk van Versatel op. U zult begrijpen waarom voetbal dan erg belangrijk is. Exclusief live wedstrijden uit de Eredivisie aanbieden is voor Versatel een manier om hun nieuwe product sneller aan de man te krijgen. Er zijn immers zat mensen die bereid zijn om te betalen voor live voetbal en het ook niet zo erg vinden om dan afscheid te nemen van de kabelmaatschappij en KPN om over te stappen.
Dus: Versatel het voetbal = meer concurrentie voor KPN, maar ook voor de kabelmaatschappijen. Op termijn is het ook het einde van Digitenne (maar daar kom ik later nog eens uitgebreid op terug), maar niemand die daar wakker van ligt. De situatie achter Digitenne is namelijk bijzonder krom en vreemd. Wist u dat het forse verlies van Digitenne voor een groot deel door u wordt betaald?
Die ontwikkeling (sterkere concurrentie voor de kabelmaatschappijen) kan versterkt worden doordat KPN probeert om toegang te krijgen tot de kabel (Goed dat ze de kabel open proberen te breken, maar kan er geen ander bedrijf opstaan die dat doet?) en ook John de Mol zal zijn duit in het zakje doen.
Hij wil voetbal namelijk gebruiken om zijn nieuwe zender in de markt te zetten. En zoals bekend wil hij ook het nodige gaan doen met digitale kanalen. Uiteindelijk zal hij dus het volgende plan hebben: Via voetbal kijkers trekken naar zijn nieuwe zender en die kijkers vervolgens zo ver krijgen zat ze een abonnement nemen op zijn digitale pakket. U voelt al aankomen dat consumenten die digitaal gaan kijken, gezien de eerder beschreven ontwikkelingen, niet meer ‘vast’ zitten aan hun bestaande kabelmaatschappij, maar bijvoorbeeld ook naar Versatel TV kunnen gaan.
Dus laten we met zijn allen hopen dat de clubs vanmiddag een keuze maken die bijzonder goed uit kan pakken voor de kijker, de beller en de belastingbetaler, door voor De Mol en Versatel te kiezen. Dat is niet alleen goed voor de concurrentie, maar op de middellange termijn ook goed voor de voetbalclubs zelf. Bedenk namelijk maar eens wat de volgende tender op zal kunnen gaan leveren als Versatel er in slaagt de markt open te breken. De waarde van voetbal zal dan alleen nog maar verder toenemen, omdat er dan meer bedrijven zijn die een soortgelijke truc uit willen gaan halen!
John de Mol en Versatel: Kick some ass.
Groet,
Michiel van Diesen.
P.S.: Het blijft opvallend om te zien hoe er gigantisch veel aandacht wordt besteed aan bijvoorbeeld Darfur (zowel door politici als door media) terwijl een flink deel van de rest van de wereld ook om allerhande redenen crepeert. Dit is overigens geen kritiek op 3FM, die momenteel een geweldige actie hebben. Luister er eens naar en doneer ook eens wat! En als het even kan vandaag nog! Wout, Giel en Claudia verdienen een paar kilo veren in hun achterwerk voor wat ze doen. Afgezien van het feit dat het geweldige radio oplevert, zorgt hun inzet ook voor een forse opbrengst als ik het zo hoor. Als we met zijn alleen even wat doneren kan het misschien zo veel worden dat ook andere humanitaire rampen op deze aardkloot aangepakt kunnen worden. En dan is hun actie misschien wel meer dan een druppel op een gloeiende plaat …