Qmusic was in week 26 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 14,9%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,8%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,0%.

Qmusic deelt opnieuw een flinke mokerslag uit. Dankzij de Foute 1500 stijgt het station ruim 2%-punt. Dat komt vooral door de fors langere luistertijd. Daarnaast heeft Q met 4,3 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.
Radio 538 lijkt geen last te hebben van de lijst van Q, want het station ziet het marktaandeel stijgen.
Opvallend is dat Radio 10 in de finaleweek van de 80s & 90s Top 1500 juist weer een daling noteert. Ook bij Joe is een flinke daling te zien, terwijl bij Slam de winst van de Summer 500 als sneeuw voor de zon is verdwenen. Daarnaast verliest E-Power (verzameling niet-landelijke commerciële radiostations) fors.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]