Dit is het effect van de kortere luistertrajecten op de NMO Luistercijfers per zender

Sinds afgelopen week neemt het NMO ook luistertrajecten van één of twee minuten mee in de rapportage van de luistercijfers. Maar wat is nu het effect op de cijfers? RadioWereld.NL dook in de cijfers brengt de verschillen per radiostations in beeld.

Foto: Pixabay

Vrijwel iedereen komt dagelijks wel eens in aanraking met radio. Deels is dat bewust, omdat ze zelf de radio aanzetten. Maar deels is dat ook onbewust, omdat ze bijvoorbeeld even snel bij een winkel naar binnen lopen waar de radio aan staat. Vooral dit laatste voorbeeld zorgt voor korte luistertrajecten die in het verleden niet mee werden genomen in de luistercijfers.

Encoding
Waar voorheen minstens drie minuten aaneengesloten moest worden geluisterd, worden nu ook kortere luistertrajecten van één of twee minuten meegenomen in de cijfers. Dit is mogelijk doordat alle deelnemende stations aan het onderzoek zijn voorzien van encoding, oftewel een onhoorbaar watermerk.

Voorheen werd primair op basis van audiomatching werd bepaald naar welk radiostation er werd geluisterd. En daar is een minimale tijd voor nodig om de match te kunnen maken. Door het onhoorbare watermerk, dat uniek is voor elk station en luisterplatform (zoals FM, DAB+ of internet) kan vrijwel meteen worden vastgesteld naar welke zender er geluisterd wordt.

Voorspelling effecten
Ipsos I&O gaven op basis van analyses al aan dat het toevoegen van luistertrajecten met een duur van één of twee minuten aan de luisterdata een positief effect kan hebben op het weekbereik en in iets geringere mate op de luistertijd van radiozenders.

Maar wat zijn de effecten per radiostation? RadioWereld.NL ging op onderzoek uit en vergeleek van de groter radiostations de cijfers ‘oude stijl’, waar luistertrajecten van minimaal drie minuten in mee zijn genomen , met de cijfers ‘nieuwe stijl’, waarin kortere luistertrajecten zijn meegenomen.

Hiervoor zijn de cijfers van week 13 en 14 gebruikt, die eerder al in oude stijl gerapporteerd zijn door het NMO en afgelopen week ook in nieuwe stijl opnieuw geleverd zijn. Daarbij zijn zowel het weekbereik, als de gemiddelde luistertijd per week en dag tegen het licht gehouden.

Weekbereik
Zoals verwacht zien alle geanalyseerde stations hun weekbereik stijgen door toevoeging van de kortere luistertrajecten. De verschillen zijn niet allen groot per station, mar ook per week. Zo had marktleider Qmusic in week 14 bijna 5% meer bereik, terwijl dit in week 13 ruim 7% was. NPO Radio 5 had in week 14 slechts 0,4% meer bereik in week 14, maar 3% meer in week 13.

Het grootste effect is te zien bij BNR Nieuwsradio, die door de toevoeging van de kortere luistertrajecten in beide weken meer dan 40% aan bereik won. Bij Sublime is de stijging van het bereik bijna 13% in week 14 opvallend tegenover nog geen 5% in week 13.

Gemiddelde luistertijd per week
Doordat kortere luistertrajecten zijn meegenomen in de cijfers nieuwe stijl zien alle radiostations hun gemiddelde luistertijd per week dalen, wat uiteraard logisch is. Ook hier zijn weer flinke verschillen per station en week te zien.

Zo daalde de gemiddelde luistertijd van Qmusic in week 14 met zes minuten en in week 13 zelfs met 11 minuten. Bij NPO Radio 5 is een opvallend beeld te zien. Waar de luistertijd in week 13 11 minuten lager uitkomt, is in week 14 een stijging van drie minuten te zien. Hoe dat kan is onduidelijk.

Net als bij het weekbereik is ook bij de luistertijd het grootste effect te zien bij BNR. De grote hoeveelheden korte luisteraars zorgen ervoor dat de luistertijd van BNR met ruim 20 minuten is gedaald in beide weken.

Gesteld kan worden dat de stations die hun bereik flink zien stijgen door toevoeging van de kortere luistertrajecten ook een groter effect zien op de gemiddelde luistertijd.

Gemiddelde luistertijd per dag
De daling van de gemiddelde luistertijd per dag is een stuk geringer. De meeste stations zien deze met twee a drie minuten dalen door toevoeging van de kortere luistertrajecten. Maar ook hier zijn uitzonderingen die per week verschillen.

Zo zag Sublime de luistertijd per dag in week 14 dalen met zeven minuten, terwijl dit er in week 13 maar twee zijn. Maar ook hier geld dat bij BNR het grootste effect zichtbaar is. In beide weken valt de gemiddelde luistertijd met een slordige 10 minuten lager uit, wat neerkomt op ruim 20% van de luistertijd. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Super mooi onderzoek!!!!
    Was eigenlijk wel benieuwd waar de toename in bereik bij BNR ontstaat?? Ik ben b.v. zelf nog wel eens luisteraar van de nieuwsupdates van BNR op het halve uur, ook ’s nachts.
    En Jumbo radio?? Daar doet zich de unieke situatie voor dat je als klant van deze supermarkt a.h.w. ook even luisteraar van deze zender wordt.