RTL groeit door in WK-maand juli

RTL Nederland heeft in de WK-maand juli 2010 een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar weten te bereiken van 27,9 procent. Dat is 7,6 procent hoger dan in juli 2006, toen het WK bovendien twee dagen korter liep in deze maand. De groei komt niet alleen door de toevoeging van RTL 8 in 2007, het is vooral te danken aan de stijgingen bij RTL 4 en met name RTL 7.

RTL4
RTL 4 komt 6,9 procent hoger uit dan vier jaar geleden. De familiezender behaalde in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar een zenderaandeel van 13,7 procent (juli 2006: 12,8 procent).

‘Holland’s Got Talent’ scoort uitstekend, met op 30 juli ruim 1,4 miljoen kijkers en 34,6 procent zenderaandeel in de doelgroep. Ook de actuele vooravond trok veel belangstelling met hoogtepunten voor het ‘RTL Nieuws’ van 31,3 procent, ‘Editie NL’ 31,9 procent en ‘RTL Boulevard’ 27,6 procent. ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ ging de zomerstop in met ruim een miljoen kijkers en 21,3 procent zenderaandeel in de doelgroep. Daarnaast trokken ook ‘Bones’, ‘Derek Ogilvie’, ‘Uitstel van Executie’, ‘Crime Scène Investigation’ en ‘Help M’n Man Is Klusser’ bovengemiddelde zenderaandelen.

RTL5
Bij RTL 5 ging het programma ‘Dating In The Dark’ goed van start met een zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 34 jaar van 10,7 procent, dat een week later zelfs op 15,4 procent lag.

Zomerse films deden het bovendien erg goed, zoals ‘Deuce Bigalow European Gigolo’ (16,6 procent zenderaandeel), ‘Suburban Girl’ (13,8 procent), ‘Jersey Girl’ (16,1 procent), ‘Prince & Me’ (12,4 procent), ‘It’s A Boy Girl Thing’ (18,3 procent en ruim een half miljoen kijkers), ‘Super Hero Movie’ (13,4 procent), ‘Contract’ (14,9 procent) en ‘Karate Kid Part 2’ (17,6 procent). RTL 5 kwam over de gehele maand uit op een zenderaandeel van 6,7 procent in deze doelgroep 20 tot 34 jaar.

RTL7
RTL 7 scoorde afgelopen maand maar liefst 18,4 procent hoger dan in de WK-maand juli 2006: 8,2 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar. Het best bekeken programma was ‘VI Oranje’, dat op 6 juli een kijkcijferrecord bereikte van 918.000 kijkers (13,8 procent zenderaandeel in de doelgroep). De mannenzender deed ook goede zaken met de Europa League-uitzendingen. Zo trok de live uitgezonden kwalificatiewedstrijd AZ – IFK Goteborg 660.000 kijkers (eveneens 13,8 procent zenderaandeel). Ook de ‘mannelijke’ films zoals ‘A Knight’s Tale’ en ‘End Of Days’ deden het prima bij RTL 7, met zenderaandelen van respectievelijk 20,2 en 20,6 procent.

RTL8
Voor RTL 8 was het de eerste WK. De vrouwenzender kwam uit op een zenderaandeel in de doelgroep (Vrouwen 20 tot 49 jaar) van 3,5 procent. Vorige maand was dit 3,3 procent. De film ‘Bend It Like Beckham’ deed het opvallend goed, met een zenderaandeel in de doelgroep van 11,6 procent. De soap ‘As The World Turns’ scoorde in juli een gemiddeld zenderaandeel van 6,7 procent, het hoogste percentage van de afgelopen negen maanden. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten