Testbeeld

Het is iedereen wel eens opgevallen dat de good old testbeelden tegenwoordig worden vervangen. Vooral de commercielen hebben er een handje van om de testbeelden te vervangen door interactieve bagger-TV zoals call-TV.

Neem nu Veronica. Die jongens hebben twee verschillende testbeelden: Call-TV (dat tegenwoordig goedkope namen als game time heeft) en Big Brother.
Beide testbeelden hebben gemeen dat ze oersaai zijn om naar te kijken, en dat het interactieve ‘m zit in een of ander duur 0909 nummer. Ook zijn er alleen rare mensen die er heen bellen, omdat ze er iets mee kunnen winnen.
Als je het volhoudt om langer dan 5 min naar Game Time te kijken, word je helemaal gek van de goedkope presentator, de simpele vragen en het irritante noemen van het telefoonnummer. Vergeet vooral niet het constante zwaaien met die nepflappen van 1000 die er toch nooit uitgaan denk ik. Dat is immers te duur, en dit programma wordt vooral gebruikt om de winst een beetje op te krikken.

Het erge is dat niet alleen Veronica tegenwoordig call-TV heeft. RTL4, bang dat geldschieter Veronica de HMG gaat verlaten, heeft tegenwoordig ook zo’n cash-cow. Kortom: de rare mensen onder ons kunnen heen en weer gaan zappen, wisselgesprek aan gaan vragen bij de KPN (of een GSM-etje kopen) en op TWEE zenders tegelijk gaan meespelen! Dit heeft natuurlijk wel een voordeel: door deze ontwikkelingen kunnen er nog meer langdurig werkelozen tot presentator worden gebombardeerd. Talent is niet nodig: als je maar tevreden bent met het minimumloon dan is de HMG tevreden.

Op andere zenders heb je overdag van die home order TV. Dat houdt in dat een Amerikaans reclamefilmpje op een goedkope manier wordt nagesynchroniseerd, en dat iedere kijker daarin wordt aangespoord om –ja hoor- een 0900 nummer te bellen om een of ander veel te duur en niet werkend product aan te schaffen. En ze hebben wat verbazingwekkende uitvindingen gedaan: keukenmessen, afslankproducten, CD-collecties waarvan er in een CD-winkel 10 te krijgen zijn voor minder geld, en last but not least: krasverwijderaars (it’s amazing!).

Ook bij SBS kunnen ze er wat van: een horoscooplijn die gek gepromoot wordt in de nachtelijke uren. Uiteraard ook een 0909 nummer. Ik kijk nog liever naar die talkshow van Catherine Keijl in plaats van naar deze testbeelden.

Misschien is het een idee om de TV-bonzen in Hilversum en Aalsmeer eens te verplichten om zelf een dagje naar deze pulp te kijken? Gegarandeerd dat het dan binnen 24 uur van de buis af is.
MvD.
michel@radiowereld.nl