Nederland vergrijst. Waar hebben we dat meer gehoord? Eh, sterker nog. Waar hoor je dat niet, tegenwoordig? Het is een feit. Een feit waarmee we moeten leren leven. Immers, dit is nou typisch een van die zaken in het leven waarmee we weinig anders kunnen dat het accepteren en onze maatschappij erop afstellen.
Dat wil zeggen, dat we rekening houden met de gevolgen van het groeiend aandeel ouderen in onze samenleving. Het zal dus ook wel heel vanzelfsprekend zijn dat we waar mogelijk de voorzieningen voor ouderen uitbreiden. Zo ook op de radio. Programma’s voor en door ouderen zullen ongetwijfeld gekoesterd worden en met de mantel der liefde omringd zijn, daar waar het erop aankomt de omroepen te herstructureren.
Mis! Zo is het dus niet. Want ouderen zijn commercieel niet interessant genoeg. Behalve fabrikanten van incontinentieslips, gehoorapparaten en rollators is kennelijk niemand geïnteresseerd in het adverteren rondom programma’s voor ouderen, zodat er niets aan te verdienen valt en die programma’s dus maar op een ‘minder populair tijdstip’ moeten worden geprogrammeerd. Althans, dat gevoel krijg ik nogal sterk als ik kijk naar de jongste briljante (???) manoeuvre van de AVRO. Al vele jaren brengt deze omroep via Radio 2 het programma Toppers van Toen op de zender. Een programma waarin de parels van de vooroorlogse muziek worden opgepoetst en uitgestraald. Een programma dat vele unieke muzikale monumentjes terug brengt uit de vergetelheid en dat alleen al daarom nu reeds zelf tot ‘monument’ mag worden gebombardeerd.
Nog niet zo heel lang geleden nam Jan Steenman de presentatie van Toppers van Toen over. Ook de formule van het programma werd enigszins gewijzigd. Tegenwoordig wordt niet meer een bonte mengeling van songs uit lang vervlogen dagen opgediend na het zondagse diner, maar wordt in plaats daarvan een tijdsbeeld geschets van een bepaald jaar. Aardig, maar toch niet helemaal wat het geweest is, zo verneem ik van mijn moeder. Ach ja, u weet natuurlijk allang: vroeger was alles beter. Dit laatste werd mij vanavond bevestigd toen ik de twijfelachtige inhoud van een blik goulashsoep op mijn bord aantrof, maar dit terzijde. Hoewel Toppers van Toen dus kennelijk ook met zijn tijd is meegegaan, is het programma nog altijd zeer geliefd bij haar luisterpubliek. En dus zou je verwachten dat zo’n programma op z’n minst in de huidige vorm gespaard mag blijven. Maar nee, dat is niet het geval.
Nou ja, de vormgeving zal wellicht niet veranderen. Maar wel het tijdstip. En de eerder door mij gebruikte term ‘minder populair tijdstip’ wordt u akelig duidelijk als ik u uitleg wat de omroepbonzen bedacht hebben. Als gevolg van een reorganisatie op het mediapark zou Toppers van Toen niet meer passen in de programmering. In hoeverre die programmering een bepaald doel dient (de luisteraar bijvoorbeeld) is kennelijk even niet meer zo belangrijk. Want wat gaat er gebeuren: het huidige tijdstip 21:00 – 22:00 uur zondagavond wordt vanaf eind maart, houd u vast: 05:00 – 06:00 uur zondagochtend. Op een tijdstip waarop de meeste jongeren net op weg zijn naar huis na een gezellig avondje stappen en de meeste ouderen zich nog lekker omdraaien om pas over een uurtje of twee te gaan genieten van een nieuwe dag, brengt de AVRO haar Toppers van Toen ten gehore.
Ik denk dat ik het vervolg van dit drama wel zo’n beetje kan invullen. Over een half jaar worden de nieuwe luistercijfers eens bekeken die het omgebouwde Radio 2 dan heeft gescoord. De programmaleiding van de AVRO zal stil houden bij de cijfers op de zondagochtend en roepen: zie je wel! Voor dat programma is helemaal geen doelgroep! Kijk maar naar de cijfers, er luisteren vrijwel geen mensen! Nee… Gek he? De luistercijfers van Sky Radio zijn op zondagochtend 05:00 uur ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar toch is dit de best beluisterde zender van Nederland. Maar wij luisteraars, voor zover wij al in één groep te vatten zijn, willen ook wel eens iets anders doen dan radio luisteren. Slapen bijvoorbeeld. Want dat is één van de overeenkomsten tussen ouderen en jongeren. Zonder slaap kunnen we niet leven. Dus, AVRO, het lijkt me toch echt in het belang van de doelgroep dat Toppers van Toen op een wat schappelijke tijdstip gepresenteerd wordt…
Raimond Bos
presentator@hotmail.com