Stoelendans

De woorden “omroep” en “stoelendans” horen bij elkaar. In de loop der jaren zijn er heel wat bekende gezichten en/of stemmen verhuisd van de ene naar de andere zender. En hele volksstammen verhuisden als kijker of luisteraar met hen mee.

Want voor de media-consument doet het er doorgaans weinig toe op welke zender hun favoriete presentator te vinden is. Als de zender maar goed te ontvangen wordt, zapt men wel mee. Edwin Evers nam een aanzienlijke groep luisteraars mee toen hij overstapte van Radio 3FM naar Radio 538 en hetzelfde gebeurde op televisie met bijvoorbeeld Robert ten Brink toen die destijds de overstap maakte van Veronica naar SBS 6. Of Gorden en Robert Jensen hetzelfde kunstje nu kunnen uithalen, zal de tijd moeten leren.

Zij hebben beiden de overstap gemaakt van Radio 538 naar het vernieuwde Noordzee FM. Maar zij hebben wel een extra handicap bij het meenemen van hun luisteraars. Gordon was populair in het weekend en moet nu presteren op werkdagen. Ook het tijdstip is anders. Van de vroege middag naar de nog veel vroegere ochtend. Ik denk dat het luisterpubliek lang niet in alle gevallen mee kan reizen met de populaire zanger, die inmiddels heeft bewezen ook het medium radio aan te kunnen.
Oké, hij heeft natuurlijk bij Radio 538 ook het nodige in de ochtend gedaan toen zijn collega Edwin Evers op vakantie was, maar nu zal hij het ook tijdens diens aanwezigheid als directe concurrent waar moeten maken. Je kunt je overigens daarbij nog afvragen of Erik de Zwart dit alles al wist toen hij Gordon afgelopen jaar als vervanger van Evers liet opdraven. Handig toch, zo’n proefballonnetje?

Jensen heeft een soortgelijk probleem. Hij was het “enfant terrible” van de ochtend bij Yorin FM en moet nu opeens leuk zijn (of is het slechts leuk doen?) in de avondspits. Ook hier is het maar de vraag of de vaste luisteraars hem zijn gevolgd. We zullen de luistercijfers er maar eens nauwlettend voor inde gaten blijven houden de komende weken. Oh ja, dan is er nog iets. Over stoelendans gesproken.
Tegenwoordig lijken complete radiostations net zo gemakkelijk van eigenaar te verwisselen als tot nu toe programmamakers van omroep wisselden. Want overal wordt weliswaar geadverteerd met de slogan “Gordon gooit het roer om” (en dito voor Jensen) maar de werkelijke kapitein op het Noordzeeschip is momenteel toch echt John de Mol. Hij kocht de zender onlangs aan en zette er Erik de Zwart als oppermatroos neer.

En nu is daar het bericht van een mogelijk tweede radio-speeltje voor diezelfde John de Mol. Hij zou ook voornemens zijn Radio 10 FM te kopen. Op zich lijkt me dat geen slechte keuze. Radio 10 FM scoort goed, staat steevast in de top drie van best beluisterde commerciële radiostations in Nederland. Een familiezender zou het volgens de berichten moeten worden. Ach, waarom ook niet?
Tom Mulder is al jaren de koning van de “familieradio” in Nederland. Lekker ongedwongen, gezellig luisteren naar vrolijke hits, grappen en grollen, een telefoonspelletje, kortom: voor ieder wat wils. En zo lopen er nog wel wat presentatoren rond bij Radio 10 FM die goed in dat “familie-plaatje” zouden passen. Volgens de publicaties omtrent de overname zouden Carlo Boszhard en Irene Moors zijn benaderd voor de presentatie van een nieuw programma. En opnieuw zeg ik: Waarom niet? Ze scoren goed op de tv en ik denk dat ze het kunstje op de radio ook best zouden kunnen.

Voor John de Mol zou de aanschaf van Radio 10 FM ditmaal wel eens een succesvolle poging kunnen zijn tot het stichten van een nieuwe “familiezender”. Immers, met Radio Nationaal wilde het allemaal niet zo lukken. Die zender was wel leuk, maar bood gezien het geringe bereik weinig perspectief. Geen etherfrequentie, dus moeilijk in de markt te zetten. Radio 10 FM heeft die etherfrequentie (nog) wel en is bovendien veel beter beluisterd. En luisteraars blijven vaak wel even hangen, ook als er wat veranderingen worden ingevoerd.
Of de veranderingen positief zullen zijn voor het luistergedrag van de consument, moeten we met z’n allen maar weer afwachten. Maar ik heb er wel een positief gevoel over. John de Mol weet wel wat hij doet. Dat heeft hij al jarenlang bewezen in de televisiewereld. Althans, voldoende om mijn vertrouwen in deze nieuwe transactie bij voorbaat te winnen.

Raimond Bos