“En dan nu deel vier van ons vierluik over WCBE en publieke radio in de VS. Vandaag kijken we in naar WCBE zelf. Wat voor programma’s zenden ze uit, hoe worden ze programma’s gemaakt en wat is het budget.
Als slot in de mini-serie over WCBE nog een kijkje op de programmering van WCBE. Het is even lastig kijken, maar het weekoverzicht heeft drie achtergrond kleuren. Heel licht groen-bruin zijn de eigen programma’s en heel licht blauw en roze zijn de door NPR aan geleverde programma’s.
’s Nachts worden veel programma’s van BBC World uitgezonden. Verder komt het ochtendprogramma ‘Morning Edition‘ van NPR. Dit is een programma dat een rondje nieuws over de hele wereld doet met berichtgeving van all over the place en allerhande zaken. Van de headlines, tot de achtergronden van het nieuws, en soms gewoon dingen die interessant zijn.
In ons kijkje: Op bezoek bij WCBE, in de studio konden we al zien hoe deze programma’s bij een lokaal station als WCBE binnenkomen. De boel wordt netjes op een satelliet gegooid en de aangesloten stations kunnen downloaden en betalen netjes per programma dat ze downloaden. WCBE schrijft dit jaar bijvoorbeeld een check van zo’n $296,000 uit aan NPR.
Na het nieuws in de morgen is het zoals overal tijd voor lekkere muziek. In ‘Ante Meridiem’ (kort dat eens af?) wordt wereld- en klassieke muziek in de breedste zin van het woord uitgezonden. Als het je maar lekker door de ochtend heen helpt.
Ook in de VS geldt dat de meeste mensen in de auto luisteren. Thuis wint de tv tegenwoordig. Maar op het werk valt er nog wat te winnen. Bij WCBE proberen ze dus luisteraars vast te houden door ‘Ante Meridiem’ te starten met vrolijke deuntjes. Hopelijk zetten mensen op hun werk dan de radio weer op WCBE op om het liedje nog af te horen. En zo steel je luisteraars van de lokale variant van generieke niet irriterende muziek ‘Lite FM’, een soort Sky Radio, maar dan nog erger.
Een blik door de eigen programma’s van WCBE levert op dat heel wat muziekstromingen bediend worden. Alleen het noemen van de programmatitels geeft je al een goeie indruk. ‘Jazz Sunday’, ‘Blue Collar’, ‘ Roots ‘N Offshoots’ lijken mij duidelijk. ‘All Access’ is het programma van Richelle Antczak en het zend voornamelijk eclectische muziek uit. Nou ja, WCBE heeft een voortreffelijk programmaschema, met allerlei links erin, dus ik zou zeggen kijk zelf voor de rest.
Overigens worden de zelf gemaakte programma’s van WCBE gemaakt zoals het hoort. De DJ kiest zelf zijn muziek en zijn de programma’s live. Bovendien worden DJ’s deskundig genoeg ge-acht om zelf te kijken hoe verzoekjes van luisteraars in het programma kunnen worden opgenomen. Geen bandjes en voice tracking dus. En dat wordt gewaardeerd door de luisteraar. Het gebeurt de jocks van WCBE steeds vaker dat ze stomverbaasde luisteraars aan de lijn hebben, alleen al omdat ze überhaupt de telefoon opnemen. Nog meer waarderen luisteraars het dat hun aangevraagde plaatjes vaak ook nog vrij snel voorbij komen.
Kom daar nog maar eens om bij de voorgeprogrammeerde WNCI’s van deze wereld waar niks meer live is. En je alleen maar een plaatje mag aanvragen als het toch al op de playlist stond (zo schamperden mijn WCBE gastheer en –vrouw). En denk niet dat het in Nederland niet gebeurd! Ik hoorde van een van onze 538 reporters dat 538 laatst ook een weekendje � la Sky draaide omdat het personeel (op helden als Jeroen N en Rick van V na) zonodig moest feesten in Stockholm. [Ik moet hier overigens wel toegeven, dat toen ik eens op kosten van de NL belastingbetaler mocht feesten in Stockholm, ik er ook van genoten heb]
Nog even wat getalletjes: WCBE opereert in de markt die ze voor het gemak maar ‘central Ohio’ genoemd hebben omdat Columbus ongeveer middenin Ohio ligt. Er zijn ongeveer 1,2 miljoen luisteraars in dit gebied. WCBE heeft ongeveer 108.000 luisteraars per week en die luisteraars luisteren gemiddeld een uur per dag naar WCBE. WCBE groeit en groeit, want zo’n tien jaar geleden had het station zo’n 15.000 luisteraars.
Denk trouwens eens na over de grootte van de markt hier. Da’s best klein in vergelijking met Nederland, waar de landelijke commerciële stations ramp en ontij klagen als ze geen 100 % dekking hebben omdat ze anders niet genoeg reclame kunnen verkopen om ‘gezond’ te draaien.
Het budget van WCBE is ongeveer 1.2 M$. Ha, da’s grappig, ongeveer $1 per potentiële luisteraar! Ongeveer 8% daarvan komt van de diverse overheden, van federaal tot gemeentelijk. Gezien de huidige economische staat van de VS, en zeker van de staat Ohio, zal er dit jaar eerder een krappe 8% dan een ruime 8% worden. Ja, je leest het goed, het uiteindelijke bedrag is nog niet vastgesteld! Zo gaat dat met veel dingen in de VS. Er wordt een begroting opgesteld, en dan wordt later nog eens gekeken over het geld ook daadwerkelijk op die manier uitgegeven kan worden. Laat ze het in Hilverdorp niet horen, want zonder tien-jarenplanning, nou euh dan ….. PANIEK!!!
Voor de overige 92% van haar begroting is WCBE dus afhankelijk van de donoren en haar luisteraars. Al eerder vertelde ik dat een gemiddeld publiek station hier vier bedelmarathons doet om haar geld bij mekaar te krijgen. Bij WCBE zijn ze er trots op dat ze slechts twee maal per jaar vier dagen een inzamelactie hebben. De band met hun luisteraars is zo goed dat ze binnen die korte tijd makkelijk hun geld binnen halen. Omdat de meeste stations in de VS lokaal zijn, is het niet zo heel moeilijk om een band met je luisteraar te hebben. Zo kan ik me geen lokaal evenement in de VS herinneren waarbij ik niet minstens een, twee of meer radiostations aanwezig zag. Soms met alleen een standje met stickers en wat info, maar vaak ook met sfeerrepo’s en soms campingradio-achtige spelletjes.
Tot slot nog twee losse punten die ik wel wil vermelden zonder er al te diep op in te gaan:
Als eerste heeft de oplettende lezer zich ongetwijfeld afgevraagd hoe het kan dat WCBE in Newark op 106.7 FM uitzend als de overheid juist de linkerkant van de FM band voor non-profit zenders heeft vrijgesteld. Het antwoord is heel simpel. De rest van de band is gewoon vrij verkrijgbaar, en toen in Newark (een uur ten oosten van Columbus) de 106.7FM vrij kwam, en de commercie niet echt geïnteresseerd was, zag WCBE haar kans schoon om een extra frequentie op te pakken voor een schappelijk prijsje.
En als tweede nog de vraag waarom er geen commerciële markt is voor klassieke muziek. Ik snap dat niet. Er zijn zat mensen die graag naar klassieke muziek luisteren en met de zeer gefragmenteerde markt hier moeten er toch reclame boodschappen voor die mensen te vinden zijn. Ik heb per slot van rekening ook een golf-channel hier op mijn tv. Lijkt mij een overlappende markt. Volgens Dan Mushalko, programma leider bij WCBE komt het door het slechte muziekonderwijs in de VS. “Kunstonderwijs is waardeloos op de meeste middelbare scholen. En omdat veel orkesten zelf amper rond kunnen komen hebben die ook geen geld meer om eens een gratis schoolvoorstelling te geven. Gevolg is dat de Amerikaanse jeugd niet meer leert over klassieke muziek. Daarbij komt dat in de meeste steden het klassieke muziek smaldeel van de luisteraars te klein is voor commerciële stations om te overleven. Een van de weinige voorbeelden is WFMT in Chicago.”
Zo, dat was het dan. Vier delen over een stationnetje in Columbus, Ohio. Ik hoop dat jullie hier leuk vonden, en zo ja, dan probeer ik me nog wel eens ergens binnen te lullen.
Rest mij nog mijn gastvrouw en –heer te bedanken, en iedereen op te roepen toch echt eens de live-stream van WCBE aan te zetten, gewoon voor de lol. Ze houden hun internet-bezoekers goed in de gaten, en vinden het geweldig als ze buitenlandse luisteraars hebben. Bovendien kun je misschien nog eens wat over de VS leren, en da’s nooit mis, want er zijn vooroordelen genoeg.
Vriendelijke groet,
Jasper
Uw Vliegende Radiowereldreporter,
vanuit de studio’s van 90.5 FM WCBE Columbus, 106.7 FM in Newark en op wcbe.org: het NPR station van centraal Ohio!