Uw Vliegende Radiowereldreporter in de overmatige Staten (63)

De media proberen iedereen er altijd van te overtuigen dat meer beter is. Meer kranten, meer radiostations, meer kranten, meer tijdschriften, en nu komen daar ook nog de blogs bij. Uitgevers zijn niet meer blij met één goedlopende krant. Mediamoguls zijn niet meer blij met een goeie zender, kijk maar naar John de Mol. Zijn teller staat op twee radiozenders en een tv-zender, en de man is nog maar half begonnen. Zelfs publieke omroepen willen meer dan 3 tv kanalen en 5 radiozenders. Ja, internet, UMTS, digitale tv en radio, meer, MEER, MEER!

Dat hele idee dat meer beter is komt natuurlijk hier uit de VS. De pracht van matiging en bescheidenheid is niet echt iets dat hier in groot aanzien staat. Er is echter een groot verschil tussen de VS en Nederland, dat vaak over het hoofd gezien wordt: de VS is groter dan Nederland.

Dat lijkt triviaal, maar is cruciaal om te begrijpen waarom men hier meer wil. Het land is hier zo groot, dat als je een kanaal over golfen start, er ook daadwerkelijk genoeg gekken zijn die ernaar gaan kijken. Zodra je genoeg kijkers hebt, kun je jezelf laten opkopen door een groot mediaconcern, dat je dan ‘in zijn pakket’ stopt, en dan zit je gebakken, want dan wordt je door dat concern als onderdeel van ‘hun pakket’ op de kabel gestopt. En dat moet je hebben, want dat als zo’n concern dan een golftoernooitje uitzendt, dan gebeurt dat op jouw golfkanaaltje. En zo blijven de kijkcijfers stijgen.

Kijk, de kabelboeren gaan natuurlijk niet voor ieder los kanaal betalen – ze zijn wel gek – maar als je in een pakket zit, dan klinkt dat al een stuk beter. Kabelboeren schikken al die kanalen dat weer in geinige nieuwe pakketten, en zo raak je als kijker opgescheept met een slordige 65 kanalen � $35 per maand.

Per kanaal is dat natuurlijk niet zoveel, maar waar het natuurlijk op neer komt is dat ik door het handige trucje van koppelverkoop gedwongen al die kleine nauwelijks bekeken kutkanalen subsidieer, zodat allerlei zinloze minderheidsgroepering ook hun tv-kanaaltje kunnen hebben. Bovendien kunnen de mediaconcerns goeie sier maken met de enorme diversiteit die ze ‘in hun pakket’ hebben.

Ondertussen zit ik opgescheept met ellende als International channel, TLC, QVC, ShopNBC, Hallmark, FOXsports, Education Access en dan kijk ik alleen nog maar tot kanaal 30 (van de 74). Jaaaaa, zeggen mediaconcerns dan, maar kijk eens hoeveel goedkoper al die kanalen zijn. De meeste mensen trappen daarin. Zeker Nederlanders zijn erg gevoelig voor koopjes. Nou, denk ík dan weer, goedkoper dan wat eigenlijk? Goedkoper dan de vier gratis netwerken die je vroeger had hier in de VS? Goedkoper dan die 2 publieke netten die we vroeger in Nederland hadden? Goedkoper dan wat?

Wat er feitelijk aan de hand is, is dat alle goeie tv die vroeger op net iets te weinig kanalen verpakt zat – zodat je altijd meer wilde – nu verdund wordt over veeeeel te veeeeel themakanalen. Waarbij mediaconcerns vergeten te vermelden dat al die pulp die die themakanalen verder vult ook geld kost. Niet veel per kanaal, of per uur zendtijd, maar wel een hoop geld alles bij elkaar!

En zo betaal ik $35 per maand voor mijn ‘Standard Service’. Denk overigens niet dat ik een duur pakket heb. Er zijn er veel meer. Zo zijn er nog het ‘Digital Variety Package’, het ‘Digital Movie Package’, ‘Digital Extras’, Digital Premium Channels’, ‘Premium On Demand’, ‘Movies on Demand’, ‘Digital Time Warner Pay-Per-View’ en ‘Digital Sports Plus Package’. Ik zie bij het herlezen van de column dat er ook nog een achterkant met nóg vijf pakketen is. Die ga ik niet ook nog overtikken. De boodschap is duidelijk. Ik heb een bescheiden pakket. Er is maar één kleiner pakket: ‘Basic Service’.

Mijn advies: denk goed na als je al die mediaboertjes in Nederland hoort roepen dat het zoveel beter wordt met meer kanalen. Duurder wordt het namelijk wel, maar beter…..

Vriendelijke groet uit Columbus,
waar net keurig een ‘fuck’ uit de ‘live’ uitzending van de Grammies geknipt werd.

Jasper,
Uw Vliegende Radiowereldreporter