Oostenrijk: Test met DAB+ in Wenen met een jaar verlengd

De test met DAB+ in Wenen is door mediaregulator KommAustria met een jaar verlengd tot april 2017. Oorspronkelijk zou de test 10 maanden duren. Met uitzondering van Welle 1 blijven alle deelnemende radiostations uitzenden via DAB+.

15 Radiostations
Sinds mei 2015 zijn in de Oostenrijkse hoofdstad 15 radiostations via digitale etherradio te ontvangen. Naast stations die ook op FM te ontvangen zijn in Wenen, zoals Energy, Radio Klassik Stephansdom en Lounge FM, nemen ook FM-radiozenders elders uit Oostenrijk deel aan de test, zoals Welle 1 uit Salzburg en Radio Maria.

Daarnaast zijn een flink aantal radiostations via DAB+ te ontvangen die geheel niet op FM uitzenden. Zo biedt Radio Arabella twee themakanalen aan: Arabella (classic) Rock en Radio Melodie. Andere zenders die aan de test meedoen zijn Herold Relax, ERF Plus, Now Radio, ARBÖ Verkehrsfunk, Mega Radio, Radio Allelon en SoundtraxRadio.

De test is nu met een jaar verlengd tot april 2017 en gaat verder met 14 radiostations. Alleen Welle 1 stopt met uitzenden via DAB+. Eind vorig jaar werd faillissement van de hitzender net aan voorkomen en daarom worden de investeringen in digitale etherradio voorlopig stopgezet.

Uitrol DAB+ vanaf 2017?
Na april 2017 kunnen radiostations in Oostenrijk mogelijk met reguliere uitzendingen via DAB+ starten. Momenteel onderzoekt KommAustria hoeveel interesse er bij de radiozenders is om via DAB+ te gaan uitzenden. Aan de hand van de uitkomsten wil de mediaregulator de beleidsplannen voor digitale etherradio gaan opstellen, waarbij ruimte is voor 24 tot 30 landelijke radiostations.

ORF ligt dwars
Grote afwezige bij de test is de ORF. De Oostenrijkse publieke omroep weigert te investeren in DAB+ als het geen extra radiostations mag starten. De ORF probeert al jaren toestemming te krijgen om te starten met nieuwe radiostations, maar dit wordt keer op keer tegengehouden.

De ORF heeft momenteel een marktaandeel van 73% en meer radiostations zou betekenen dat de omroep een nog sterkere positie kan verwerven. Alleen al met de hitzender Ö3, dat een marktaandeel van 32% scoort en bij de belangrijke doelgroep 14 tor 49 jaar zelfs 41%, hengelt de omroep flink wat reclamegeld binnen. [Radiowereld.NL]