De groei van DAB+ in ons land gaat onverminderd door. Begin van het jaar waren er in totaal meer dan 885.500 DAB+-radio’s verkocht. Het laatste kwartaal van 2017 ging een recordaantal van bijna 52.000 ontvangers over de toonbank.
Hiermee doet Nederland het in de eerste vier na introductie nog altijd beter dan de eerste vier jaar van succeslanden als Noorwegen (waar FM inmiddels al grotendeels uit is), Zwitserland (waar FM vanaf 2020 gefaseerd uit gaat) en het Verenigd Koninkrijk.
Eind 2016 stond de teller nog op 581.000 verkochte radio’s en afgelopen zomer op 719.000. Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek concludeerde in november al dat het aantal Nederlanders met een DAB+ radio in een jaar tijd bijna verdubbeld was.
Magische grens van 1 miljoen in zicht
De 885.500 verkochte DAB+-radio’s is inclusief autoradio’s. Het afgelopen jaar verliet 37% van de bijna 419.000 verkochte nieuwe auto’s in ons land de fabriek met standaard werkende DAB+. In 2016 was dit nog 26%.
Als de groei in de huidige vorm doorzet, dan wordt in de loop van dit jaar de magische grens van 1 miljoen verkochte DAB+-ontvangers gepasseerd.
Van de Nederlanders zegt 72% DAB+ te kennen, zo blijkt uit onderzoek van de NPO begin dit jaar. Afgelopen zomer was dit nog 60%. Daarnaast overweegt 28% van de Nederlanders om een DAB+-radio aan te schaffen.
Promotie gaat door
Ook dit jaar gaat de promotie voor digitale etherradio door de radiostations volop door. Inmiddels zijn er weer spotjes op de radio te horen waarin DAB+ wordt aangekondigd als ‘De digitale opvolger van FM.’ Recent oordeelde de Reclame Code Commissie nog dat deze tekst niet misleidend is.
Daarnaast komt de jaarlijkse ‘Week van de Digitale Radio’ er weer aan. Dit jaar wordt deze actieweek al in juni georganiseerd in plaats van in het najaar. [Radiowereld.NL]