Het popmaandblad Watt, gericht op de alternatieve …

Het popmaandblad Watt, gericht op de alternatieve muziekscene, is niet meer. Uitgever i-Mediate stopt ermee, nadat Veronica Uitgeverij zich heeft teruggetrokken uit de joint venture. De twee waren van plan geweest per 20 augustus een nieuw muziekblad te lanceren á la formule van Watt. Veronica trok zich terug, omdat de opvolger van Watt niet levensvatbaar zou zijn. i-Mediate, eigenaar van de Watt-titel, onderhandelde een jaar met Veronica. De uitgeverij, die zwaar leunde op de programmagids van omroep Veronica, wilde meer bladen op de markt brengen. i-Mediate zocht een financieel sterke partner die Watt beter zou kunnen promoten. Op eigen kracht kon i-Mediate dat niet, waardoor de basis van Watt (5000 abonnees) te smal bleef. “In de losse verkoop liep dat op tot maximaal 11.000, maar eigenlijk was dat te laag”, zegt i-Mediate-directeur j. Driessen. “We hebben er keihard aan gewerkt, maar met het blad is nooit geld verdiend. De doorbraak was een probleem. Even twee of drie ton in de promotie stoppen, was voor onze uitgeverij niet haalbaar. We moesten ermee kappen, of een partner zoeken die de power had om het blad verder te ontwikkelen”, aldus Driessen. Hij had het opstappen van Veronica Uitgeverij niet verwacht.”Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. We hadden al een jaar lang onderhandeld en er was een intentieverklaring”, zegt hij. Officieel liet Veronica Driessen weten dat ze na een heroverweging niet door wilden gaan met de lancering van het nieuwe muziekblad. Driessen denkt dat er meer aan de hand is geweest. Veronica geeft in samenwerking met andere partijen het popblad Samsonic uit, dat zich in de ogen van Driessen eigenlijk op dezelfde markt richt. “De verhouding tussen die twee bladen moest geregeld worden, want anders zou het gaan wringen”, zegt hij. Ruzie wil hij er niet over gaan maken, maar”ik ben erg teleurgesteld dat een jaar werk zo makkelijk vernietigd wordt.” Veronica-directeur M. TuleA” bestrijdt de argumenten van Driessen.,- Er is een hemelsbreed verschil tussen Samsonic en Watt. De markt leek ons gewoon te klein voor zo’n nieuw blad, zeker gezien de positie van branchegenoot Oor. Het was te moeilijk en het werd te kostbaar om de doelgroep te bereiken.”