Search
Close this search box.

Het blijft sukkelen met de kijkcijfers van RTL4, O…

Het blijft sukkelen met de kijkcijfers van RTL4, Ook in de maand oktober heeft de commerciële zender, aldus het onderzoeksbureau Intomart, niet het beoogde 20 procent marktaandeel gehaald. In de belangrijke doelgroep boodschappers van 20 tot 49 jaar moet RTL4 na het al teleurstellende resultaat in september (19,3 procent) weer terrein prijsgeven: 18,9 procent. In de groep 13-jarigen en ouder is er een fractie winst: 17,7 procent tegen 17,6 procent vorige maand. Niettemin blijven de cijfers ver achter bij de garanties die aan het begin van het winterseizoen door I.P, het reclame inkoop bureau van HMG (RTL4, 5 en Veronica) werden gegeven. IP werd hierdoor gelijk gedwongen de reclame tarieven van RTL4 te verlagen. In November krijgen alle adverteerders een korting van 5 procent. De jongste resultaten maken duidelijk dat de nieuwe programmering van Bert van der Veer nog steeds niet aanslaat bij het publiek. Vooral de zondagavond scoort slecht. Toch heeft HMG-topman Pieter Porsius de programmadirecteur van RTL 4 een driejarig contract aangeboden dat dezer dagen wordt getekend. Porsius lijkt hiermee zijn lot te hebben verbonden aan dat van Van der Veer. Met Veronica gaat het beter. Nadat de jongerenzender in september duidelijk voorbij werd gestreefd door SBS 6, heeft de omroep in oktober terrein goedgemaakt. In de groep 13 jaar en ouder scoorde Veronica 11 procent tegen 10,9 procent voor SBS 6. Bij de boodschappers’ was het verschil: 12.9 procent tegen 11.9 procent. De winst van Veronica is voor een deel toe te schrijven aan de vriendschappelijke wedstrijden van het Nederlands elftal, die ‘The Young One’ uitzond. Over twee maanden gemeten heeft SBS 6 nog een minimale voorsprong. RTL 4 blijft marktleider, gevolgd door Nederland 1 (13,8 procent bij de groep 13-jarigen en ouder). Het marktaandeel van de publieke zenders bedraagt 38 procent tegen 32,7 procent voor de HMG-zenders. In zijn reorganisatieplan HMG 2000, dat rond de eeuwwisseling moet leiden tot een jaarwinst van 75 miljoen gulden, heeft Porsius een marktaandeel van 35 procent begroot. (A.D)