Qmusic heeft de koppositie bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar verder verstevigd. Dit blijkt uit de cijfers over de periode oktober / november 2020 van het NLO. Daarbij heeft Qmusic voor het eerst in haar bestaan de magische grens van 20% marktaandeel doorbroken.
“Elke maand zijn we opnieuw verbijsterd door de prachtige scores”, reageert Qmusic-zenderbaas Dave Minneboo opnieuw verheugd. “Het marktleiderschap in de brede doelgroep 10+ hadden we nog niet voor mogelijk gehouden! Het is een gek jaar en we vinden het heel fijn dat we met onze positieve radio 2,9 miljoen luisteraars per week een goed gevoel kunnen geven. En dat zij dat weten te waarderen. In de doelgroep 20-49 jaar zijn we zelfs 25% groter dan de nummer twee.“
Regionale en landelijke versies Qmusic
Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg‘ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits‘ in de Randstad.
De laatste twee stations doen namelijk niet als zelfstandig radiostation mee aan de luistercijfers. De kans is groot dat luisteraars die naar de laatste twee radiozenders luisteren gewoon aangeven dat ze naar Qmusic luisteren.
538 Blijft tweede
Radio 538 blijft tweede en daalt deze meting met 0,2%-punt naar 15,0%. Ten opzichte van vorig jaar is de daling een 2%-punt. NPO Radio 2 stijgt deze meting met 0,3%-punt naar 12,6%, maar dit is nog wel 0,8%-punt lager dan een jaar geleden.
Verlies was er opnieuw voor Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) en Sky Radio. Radio 10 ging met een half procentpunt omlaag naar 9,6%, terwijl Sky 0,2%-punt verloor en 8,5% noteert. Beide stations scoren ook lager dan een jaar geleden.
Ook Veronica daalde deze meting, waardoor alle Talpa stations deze meting wederom moesten inleveren. Daarnaast zakte ook 3FM deze meting weer wat terug. 100% NL steeg licht door naar 3,5%.
“Met de almaar stijgende populariteit van Nederlandse popmuziek zien we dat de luistercijfers van 100% NL tot nu toe hoger zijn dan vorig jaar”, zo laat Martijn Zuurveen, Radio Director van RadioCorp, weten over de cijfers van 100% NL. “Met de recente groei in onze belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, sluiten wij met een tevreden gevoel dit bijzondere jaar af. We kijken uit naar een mooi 2021!“
Slam levert deze meting weer in en ligt daarmee op hetzelfde niveau als een jaar geleden. Kink is opgeklommen tot 1,4%. [Radiowereld.NL]