SBS 6 neemt groot risico met nieuwe tv-zender

De gemiddelde Nederlander kijkt niet vaker tv dan hij een paar jaar geleden deed. Maar hij krijgt wel steeds nieuwe zenders op zijn bordje. RTL 5, SBS 6, TV 10, KinderNet, Sport 7 en dan nu weer NET 5, een zender uit de stal van SBS 6. Meer aanbod betekent versnippering. De enige toekomst ligt daarom in de zogeheten doelgroepenzenders: tv-stations die zich op een specifiek marktsegment richten.

Zo mikt Veronica op ‘jong’ tussen de 15 en 35 jaar. Veronica-programma’s die veel senioren trekken, zijn voor de adverteerders niet interessant. Daarom moest de talkshow van Pieter Jan Hagens destijds weg bij Veronica: het programma trok de verkeerde kijkers. Een duidelijk profiel is van levensbelang bij het in de markt zetten van een nieuwe zender. Dat is het eerste manco van NET 5.

Het station gokt op een publiek tussen de 20 en 49 jaar, in een verhouding 60 procent vrouwen, 40 procent mannen. Veel meer is er niet bekend. Of deze kijker al dan niet goed is opgeleid, kinderen heeft en dergelijke, wordt niet duidelijk omschreven. Heel bewust niet, want SBS 6-directeur Fons van Westerloo heeft leergeld betaald uit zijn periode bij RTL 5. Dat station werd uitdrukkelijk in de markt gezet voor hoger opgeleide mannen, een stempel dat uiteindelijk dodelijk werkte.

Van Westerloo wil ditmaal de markt niet bij voorbaat dicht timmeren, maar hij neemt daar wel een risico mee. NET 5 richt zich verder in de vooravond op jongeren. Daarna schuift het accent richting dertigers en veertigers. Dat betekent enerzijds regelrechte concurrentie voor RTL 4, maar daarmee rijdt NET 5 tegelijkertijd zus SBS 6 in de wielen. SBS 6 moet oppassen niet over zijn eigen benen te struikelen. Die vrees wordt versterkt door het budget. NET 5 krijgt enige tientallen miljoenen guldens mee.

Een volwaardig nieuwsbulletin – en NET 5 zegt dat te willen maken – kost jaarlijks zo’n 60 miljoen gulden. Voor een redelijke soap ben je 80.000 gulden per aflevering kwijt, ofwel 16 miljoen op jaarbasis. En een drama van 50 minuten kost een half miljoen. NET 5 gaat zich in eerste instantie vooral bedienen van buitenlandse (kwaliteits)aankoop. Dat is weliswaar relatief niet duur, maar je creeert er niet dat broodnodige eigen gezicht mee. Dat doe je wel met zelfgemaakte Nederlandse producties. Maar zodra je daarmee start, begint de teller pas echt goed te lopen. Of NET 5 in zijn opzet slaagt, is dan ook zeer de vraag. (eindhovensdagblad.)